Opel sleurt Johnson Controls Geel mee in zijn val
Voor de toeleveranciers varieert de sluiting van Opel van een ‘accident de parcours’ tot een regelrechte ramp.

Nu de productie bij Opel Antwerpen dit jaar zal stopgezet worden, staat de toekomst van autozetelfabrikant Johnson Controls in Geel op de helling. ‘Johnson Controls zal waarschijnlijk dichtgaan, Opel Antwerpen is de enige klant’, zegt Luc Weyns van ACV Textura. Volgens de vakbondsman werken er nog zo’n 250 tot 300 mensen bij het bedrijf. Bovendien werken ze er just in time, waardoor de productie onmiddellijk stilvalt als Opel Antwerpen stopt, aldus Weyns.

Volgens Concha Claes van de socialistische bediendebond BBTK zal de sluiting van Opel Antwerpen alleszins ‘een serieuze impact’ hebben op Johnson Controls. ‘Ik vrees voor een nieuwe herstructurering, als het daar al bij blijft.’
Het gaat om de tweede klap in de afgelopen jaren voor het bedrijf. Begin 2007 werd de productielijn die leverde aan het voormalige Volkswagen Vorst, al grotendeels gesloten. Eind vorig jaar werd die resterende productie volledig stopgezet, het ging nog om zetels voor de VW Polo.

Een woordvoerster van het bedrijf wou geen verklaringen afleggen omdat Johnson Controls nog geen info kreeg van de klanten. We willen niet speculeren, luidt het. In september 2009 zei de woordvoerster dat het bedrijf ook voor andere Opel-modellen produceert, waarbij destijds 148 mensen aan de slag waren.

Ook voor andere toeleveranciers heeft de sluiting van de fabriek verregaande gevolgen. Bij Jontech uit Sint-Truiden bijvoorbeeld, een jong bedrijf dat onderhoudswerken uitvoert aan industriële installaties. De deal die het in 2008 sloot met Opel Antwerpen, was een geschenk uit de hemel. Vergiftigd, zo blijkt nu. ‘We hebben destijds op korte termijn 18 voltijdse medewerkers geplaatst bij Opel’, zegt zaakvoerder Davy Jonckers. ‘Ze stonden in voor het onderhoud van de elektrocarriers. Een mooie opdracht, die zowat 30% van onze totale omzet uitmaakte.’

Door de economische onzekerheid heeft het bedrijf het aantal mensen stelselmatig afgebouwd. ‘Eind 2009 hebben we de laatste zes medewerkers bij Opel weggehaald. Intussen hebben we iedereen aan andere projecten toegewezen.’

Toch blijft de sluiting een fikse tegenslag. ‘We hebben zwaar geïnvesteerd in materialen die specifiek door Opel werden gevraagd. Daar blijven we nu uiteraard mee zitten. In vergelijking met de miserie die de ontslagen werknemers te beurt valt, mogen we nog niet klagen.’

Voor de meeste andere toeleveranciers lijkt de sluiting van Opel een stuk minder erg uit te draaien. Bij Belplas in Genk bijvoorbeeld maken de 250 werknemers niet alleen bumpers voor Opel maar onder meer ook voor Ford, Volvo, Audi en Porsche. Hetzelfde verhaal voor Plastic Omnium uit Herentals, hun bumpers worden ook gemonteerd op Volvo’s, BMW’s en auto’s die bij Opel in Duitsland van de band rollen. Misschien zal van een deel van de werknemers afscheid genomen moeten worden, maar een complete sluiting zal waarschijnlijk vermeden kunnen worden.

Voor nog andere toeleveranciers lijkt een mogelijke sluiting van Opel zelfs niet veel meer dan een accident de parcours te worden. Continental uit Mechelen levert zijn remsystemen aan zowat 47 autofabrieken in heel Europa. De impact die de sanering van Opel Antwerpen daar veroorzaakt, is erg klein. De 550 werknemers mogen er dus redelijk gerust op zijn.
 

 

**

 "Johnson Controls zal waarschijnlijk dichtgaan, Opel Antwerpen is de enige klant", zegt Luc Weyns van ACV Textura donderdag aan Belga. Volgens de vakbondsman werken er nog zo’n 250 tot 300 mensen bij het bedrijf.

"Voor hen ziet het er niet al te best uit als het werk voor Opel Antwerpen wegvalt", luidt het. De Antwerpse fabriek is de enige klant voor Johnson Controls in Geel. Bovendien werken ze er ’just in time’ waardoor de productie onmiddellijk stilvalt als Opel Antwerpen stopt, aldus Weyns.

Volgens Concha Claes van de socialistische bediendebond BBTK zal de sluiting van Opel Antwerpen alleszins "een serieuze impact" hebben op Johnson Controls. "Ik vrees voor een nieuwe herstructurering, als het daar al bij blijft."

Het gaat om de tweede klap in de afgelopen jaren voor het bedrijf. De productielijn voor Opel is de enige overblijvende. Begin 2007 werd de productielijn die leverde aan het voormalige Volkswagen Vorst, nu Audi Vorst, grotendeels gesloten. Eind vorig jaar werd die resterende productie volledig stopgezet. Het ging nog om zetels voor de Volkswagen Polo, die in Vorst geproduceerd werd.

Een woordvoerster van het bedrijf wou geen verklaringen afleggen omdat Johnson Controls nog geen info kreeg van de klanten. We willen niet speculeren, luidde het. In september 2009 zei de woordvoerster dat het bedrijf ook voor andere Opel-modellen produceert, waarbij destijds 148 mensen aan de slag waren.

IAC

Bij de Opel-leveranciers IAC in Grobbendonk en Plastic Omnium in Herentals worden weinig problemen verwacht door de sluiting van Opel Antwerpen.

Beide ondernemingen produceren reeds voor het nieuwe model van de Opel Astra. Dat model wordt in Polen en in Groot-Brittannië geproduceerd. Aan de Noorderlaan wordt momenteel nog het oude model geassembleerd.

"We leveren vrij beperkt aan Opel Antwerpen. Het gaat om een uitdovende lijn voor het oude model van de Astra. We hebben nu andere contracten, we leveren aan andere vestigingen voor de nieuwe Astra", luidt het bij IAC Grobbendonk (het voormalige Stankiewicz). Het bedrijf levert nu aan de fabrieken in Ellesmere Port in Groot-Brittannië en Gliwice in Polen. IAC maakt akoestische elementen voor auto’s: onderdelen die het geluid moeten dempen.

Plastic Omnium

Hetzelfde verhaal valt te horen bij Plastic Omnium in Herentals. Daar worden bumpers en andere plastieken onderdelen geproduceerd. De vestiging zal niet zo zwaar getroffen worden omdat de beslissing om de nieuwe Astra niet in Antwerpen te bouwen reeds langer vaststond. Het bedrijf levert wel nog aan Antwerpen maar ook aan Polen en Groot-Brittannië voor de nieuwe Astra, en aan Duitsland. Ook Volvo Gent behoort tot de klanten.

Voestalpine Polynorm 

De Nederlandse toeleverancier Voestalpine Polynorm wil de komende tijd overleggen met de autobouwer. Het bedrijf maakt onder meer carrosseriedelen en gereedschappen voor de autoproductie. Wat het gevolg van de sluiting precies zal zijn, kon het bedrijf nog niet zeggen.
De Nederlandse tak is onderdeel van het Oostenrijkse concern Voestalpine.