De Airbus A330 die het Belgisch leger leaset ter vervanging van twee verouderde A310’s heeft het zaterdag al een eerste keer laten afweten. Het technische euvel verplichtte premier Yves Leterme, Defensieminister Pieter De Crem en verschillende generaals om voor de trip naar Afghanistan opnieuw een beroep te doen op een oud toestel.

De Airbus A330 werd in 1995 gebouwd en deed nog twee jaar dienst voor het ondertussen verdwenen Sabena. Het toestel kampte zaterdagmorgen met een brandstoflek. De 15de wing van Melsbroek, die de Airbus vorige maand in gebruik nam, zag zich verplicht om een nieuwe bemanning op te trommelen. Die bracht de delegatie met de overgebleven en in het verleden veel geplaagde A310 naar de Tadzjiekse hoofdstad Dushanbe.

 

De A330 is een Airbus die Defensie leaset van het Portugese Hi Fly. Het toestel moet voor het Belgische leger jaarlijks 2.000 uren vliegen. De bemanning wordt door Defensie geleverd. Het leasingcontract kost 12 miljoen euro per jaar.

Pas een maand nadat het in dienst werd genomen, diende de nieuwe 'Belgische Air Force One' zaterdag echter al aan de grond te blijven. Een woordvoerder van Defensie verzekerde dat het toestel al verschillende keren zonder problemen een transatlantische vlucht heeft uitgevoerd.