Shoppende surfers kijken niet verder dan top-20
Foto: sfsdqf

 Online handelaars doen er goed aan om bij de eerste twintig zoekresultaten te eindigen van zoekmachines als Google. Zeven op de tien shoppers kijkt immers niet verder dan die top-twintig.

Dat websurfers ongeduldig zijn, is niet echt een verrassing. Maar een onderzoek door de online marktonderzoeker InSites plakt daar nu ook concrete cijfers op.
 
Volgens het MC DC-onderzoek (Marketers & Consumers, Digital & Connected), dat werd gevoerd in 16 Europese landen, gaan 90 % van de Europese internetgebruikers wekelijks online op zoek naar informatie. Voor 60% is het zelfs een dagelijkse bezigheid.
 
In de zoektocht naar commerciële informatie spelen zoekmachines een belangrijke rol: 59 % van de internetgebruikers gaat minstens wekelijks op zoek naar producten of diensten die ze willen kopen. Maar surfers zijn ongeduldig. Ze willen de meest relevante zoekresultaten bovenaan in de lijst vinden. Liefst 41 % houdt het na de eerste 10 zoekresultaten al voor bekeken, en 7 op 10 surfers geven het op na 20 zoekresultaten.
 
Verschillende trends hebben geleid tot een gewijzigd consumentengedrag, zegt InSites. ‘Fenomen zoals sociale netwerken, converseren, delen, taggen, contentgeneratie en communitydeelname hebben een sterke invloed op het koopgedrag.’ De studie heeft het over ‘DCC’: Discovery, Comparison en Conversation (ontdekking, vergelijking en gesprek). Er wordt veel meer gewikt en gewogen voor er iets gekocht wordt, met de hulp van allerlei online tools en websites met beoordelingen. E-commerce is “we-commerce” geworden, klinkt het. 
 
Uit de enquête blijkt ook dat 32% van de Europese internetgebruikers in het voorbije jaar wel eens iets aan een andere internetgebruiker heeft verkocht via zoekertjessites of veilingsites. 14 % heeft in het afgelopen jaar zelfs 4 of meer items online verkocht. Alleen Zuid-Europa heeft een kleine achterstand ten opzichte van de andere regio’s.