HEMA blijft groeien
Foto: belga
Het Nederlandse warenhuis HEMA gaat onverminderd door met zijn uitbreidingsplannen. 'De economische crisis zet geen rem op onze strategie', zegt topman Ronald van Zetten aan het Nederlandse nieuwsagentschap ANP. Ook komend jaar zal de strategie die de afgelopen drie jaar werd gevoerd, gevolgd worden.

Waar andere bedrijven door de economische neergang genoodzaakt zijn fors in het personeelsbestand te snijden en flink op de kosten te letten, blijft HEMA, ogenschijnlijk gemakkelijk, jaarlijks 45 tot 55 nieuwe winkels in binnen- en buitenland openen. 'Wij draaien onze investeringen niet terug', aldus Van Zetten.

Helemaal gevrijwaard van de economische neergang is HEMA natuurlijk niet. 'Klanten geven zorgvuldiger geld uit en kopen heel gericht.' Op dit moment compenseert de komst van nieuwe klanten, die door de economische crisis naar HEMA komen, evenwel omzetverlies in productcategorieën, bemerkt Van Zetten.

Dus ook dit jaar weet HEMA de omzet en het bedrijfsresultaat te verhogen, aldus Van Zetten. In 2008 kwamen de inkomsten uit op 1,1 miljard euro en steeg het bedrijfsresultaat met 16,5 procent tot 132 miljoen euro. 'Dat halen we dit jaar bij lange na niet. Als we een bescheiden stijging laten zien, dan hebben we het alles bij elkaar heel goed gedaan. Al had ik graag meer gezien', aldus Van Zetten.

HEMA is met bijna 500 vestigingen buiten Nederland nog in vier andere landen, waaronder België, actief. De eerste prioriteit van Van Zetten is de positie van HEMA in die landen fors uit te breiden.