Flinke schadevergoeding voor Patrick Lefevere en Yvan Vanmol
Patrick Lefevere

Patrick Lefevere krijgt een schadevergoeding van 500.000 euro toegekend na een artikelreeks in Het Laatste Nieuws. Ploegarts Yvan Vanmol krijgt 100.000 euro. Dat vonniste de rechtbank van eerste aanleg in Brussel op 15 oktober. Het Laatste Nieuws beschuldigde de QuickStep-top eind januari 2007 van handel in en toedienen van doping. Die dienden daarop klacht in. De krant gaat wellicht in beroep.

De artikelenreeks deed destijds heel wat stof opwaaien. In een eerste fase leek het alsof Het Laatste Nieuws met een bom had uitgepakt. Na analyse van de feiten maakte De Morgen, de zusterkrant van Het Laatste Nieuws, een dag later brandhout van de beschuldigingen. “Gedateerde of loze praat, nergens op gestoeld. Het product van een zieke geest,” aldus de krant.

Twee weken na de feiten kwam directeur-uitgever Jaak Smeets van de NV Persgroep Publishing in Knack met een mea culpa: deze artikels hadden niet zo in de krant mogen verschijnen.

Lefevere voerde aan dat hij door die heisa een sponsorcontract met Franke (badkamers en keukens) ter waarde van 34 miljoen euro mocht vergeten. Lefevere diende daarop een klacht in en eiste 20,5 miljoen euro schadevergoeding, ploegarts Yvan Vanmol deed hetzelfde en vroeg 2 miljoen euro.

De zaak werd gepleit op 1 september voor eerste aanleg in Brussel. Na het advies van het Openbaar Ministerie zag het er voor Lefevere-Vanmol niet gunstig uit. Het OM volgde in zijn advies niet de advocaten Declerck (Lefevere) en Maeschalck (Vanmol). Zij hadden gepleit dat de vrijheid van meningsuiting van een journalist niet absoluut is en dat hij bij het uiten van een mening dient te handelen als een goede huisvader.

In het vonnis (73 pagina’s) hebben de rechters De ter beest, Van der borght en De Breucker die zienswijze wel volledig overgenomen. Ze gingen zelfs verder en stipuleerden dat een journalist dient na te gaan of zijn gedrag beantwoordt aan dat van een normale journalist die zich bevindt in dezelfde omstandigheden. Verder wezen ze op het verschil tussen wat de anonieme getuigen op band hadden verklaard en de uitgeschreven versie die in de krant verscheen. “Op ongefundeerde wijze en tegen alle elementaire regels van de journalistiek zijn de eer en goede naam van Lefevere, Vanmol en de renners gekrenkt. Een beperking van het recht op vrije meningsuiting dringt zich hier op.”

Opmerkelijk is ook dat de hoofdredacteuren die toen de leiding hadden, mee moeten betalen. “Door de artikelen als voorpaginanieuws te brengen hebben zij nog meer ruchtbaarheid gegeven aan een onrechtmatige publicatie.” Dit vonnis van de 21ste Kamer van de rechtbank van Eerste Aanleg in Brussel is daardoor nu al baanbrekend voor de rechtspraak inzake persmisdrijven.

Twee van de betrokkenen zijn inmiddels weg bij de krant, maar aangezien ook de krant en haar verantwoordelijk uitgever/CEO Christian Van Thillo waren gedagvaard, nam De Persgroep de verdediging voor haar rekening. Van Thillo en de NV Persgroep Publishing gaan evenwel vrijuit volgens het principe van getrapte verantwoordelijkheid.

Bovenop de 500.000 euro en de 100.000 euro die de betrokkenen - Maarten Michielssens, Leopold Daenen en Frank Depoorter - moeten betalen, komen ook nog eens de gerechtskosten van Lefevere en Vanmol en één symbolische euro morele schadevergoeding aan elke renner die in januari 2007 voor Quick Step reed.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig