Franstalig logo voor Vlaamse kust
Foto: pn
Om de kust nog beter te positioneren als vakantiebestemming, wil Westtoer een Franstalig logo creëren. Dat staat in het strategisch beleidsplan voor toerisme aan de kust 2009-2014.

Het huidige kustlogo zal een restyling ondergaan om het krachtiger te maken. Het wordt korter en de kleuren moeten levendiger. In het Franstalige logo zal "de kust" vervangen worden door "la côte". 

De Waalse markt is na de Vlaamse de belangrijkste markt in volume overnachtingen en bestedingen aan de kust. De Walen en de Franstalige Brusselaars zijn goed voor 22 procent van de bestedingen of circa 220 miljoen euro. Ze zijn jaarlijks goed voor 3,6 miljoen overnachtingen. 

De Vlaamse markt is de belangrijkste met 59 procent van de bestedingen (591 miljoen euro) en 10,2 miljoen overnachtingen.

In het beleidsplan staat ook dat er bij de promotie van de kust een sterkere focus moet zijn op het binnenland. Voor de buitenlandpromotie zal de volgende jaren een beperkt aantal markten worden bespeeld. Die markten moeten ofwel een duidelijk potentieel vertonen ofwel belangrijk genoeg zijn qua volume overnachtingen.