Alle Vlaamse kranten becommentariëren uitgebreid het 'nee' van de Antwerpenaren. Hoe het nu verder moet, is de grote vraag.

Minister-president Kris Peeters wacht nu een moeilijke taak, schrijft Liesbeth Van Impe in Het Nieuwsblad. ‘Klinkende ruzie vermijden, een oplossing vinden én de Antwerpse stem respecteren, Peeters zal alles uit de kast moeten halen. De politiek heeft de rekening gepresenteerd gekregen omdat het haar werk niet heeft gedaan’.

In de Gazet van Antwerpen feliciteert Lex Moolenaar de actiegroepen met het succes van de uitslag gisteren. Hij pleit voor een nieuw verhaal voor het oplossing van het verkeersprobleem: de tol, ook in de Liefkenshoektunnel afschaffen en rekeningrijden invoeren voor de vrachtwagens. Ook kan de signalisatie kan veel beter. En de tunnel? ‘Ach, dat zien we nog wel.’ Moolenaar ziet de coalitie in Antwerpen of de Vlaamse regering niet snel uiteen vallen.

Yves Desmet beseft in De Morgen dat de politiek de volksraadpleging niet naast zich kan neerleggen. ‘Ook al is de uitslag juridisch niet-bindend, politiek is hij dat overduidelijk wel’. De enige optie is volgens Desmet om naar de tekentafel te gaan en opnieuw te beginnen. ‘Want dat is natuurlijk wel de prijs die deze mooie oefening in democratie gevraagd heeft: voor de oplossing van het Antwerpse verkeersinfarct zijn we geen stap verder geraakt.’

Luc Van der Kelen stelt in Het Laatste Nieuws dat het ondenkbaar is dat er geen rekening wordt gehouden met het referendum, ook al is slechts 35 procent van de Antwerpenaren gaan stemmen. Volgens hem kan alleen een dialoog een uitweg bieden. Want uitstel kan geen optie zijn, anders dreigt het verkeer in en rond Antwerpen helemaal in de knoop te geraken. ‘Het worden moeilijke tijden voor Kris Peeters en zijn Vlaamse regering: wie valt het eerst: de BAM, de brug of zijn regering?’

Volgens Erik Donckier van Het Belang van Limburg ziet ‘geen winnaars’. De uitslag verrast hem niet, want hij kan geen referendum opnoemen waar een ingrijpend stadsproject het wel heeft gehaald. De Antwerpenaren hebben gesproken maar hoe moet het nu verder? ‘Alle huidige alternatieven hebben net als de Oosterweelverbinding evenveel voordelen als nadelen.’

In Franstalig België leeft het hele debat duidelijk niet. Le Soir en en La Libre Belgique brengen het verhaal kort. In La Dernière Heure is niets over de Lange Wapper terug te vinden.