Vijf nooit-uitgevoerde bouwplannen
Volkshalle, Berlijn (Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0 Germany) Foto: Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0 Germany

Als de Vlaamse regering na een Antwerpse nee-stem beslist om het viaduct van de Lange Wapper niet verder uit te voeren, wacht het ontwerp één schrale troost. Het zou een plaatsje verdienen in de lijst van indrukwekkendste bouwplannen die het nooit verder schopten dan de tekentafel. We zetten enkele bekende nooit-uitgevoerde bouwplannen op een rij.

1. Hal van het volk

De Volkshalle was een gigantisch congrescentrum in het nieuwe Berlijn van Nazi-architect Albert Speer. Het megalomane ontwerp was gebaseerd op een schets die Hitler zelf had getekend. Het zou plaats bieden aan 200.000 personen en daarmee de grootste zaal ter wereld worden. Aan de bouw van het centrum is nooit begonnen, omdat men vreesde dat de modderige grond van Berlijn de fundamenten niet zou kunnen dragen.

2. Shimizu TRY 2004 Mega-City Pyramid

Pyramid City werd in 2004 voorgesteld door een aantal grote architecten in Tokio. De stad in piramidevorm zou ruimte moeten bieden aan meer dan 250.000 woningen, winkels en kantoren.  Het gebouw is te zwaar om via een traditionele manier met beton gebouwd te worden. In de toekomst hoopt men de fundamenten van het gebouw op te trekken in glasvezel en koolstof, en zo het originele ontwerp toch te kunnen uitvoeren.

3. The Illinois

Was het ontwerp uitgevoerd, dan was deze wolkenkrabber tot op de dag van vandaag het hoogste gebouw ter wereld. Het werd in 1956 ontworpen door de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright.  Hoe hard Wright ook volhield dat zijn ontwerp technisch mogelijk was, hij vond geen enkele Amerikaanse geldschieter die in zijn project wilde investeren.

4. Fourth Grace

De Fourth Grace moest de blikvanger van de Liverpool worden, toen de Britse stad cultuurhoofdstad van Europa werd in 2008.  In 2004 werd het project - een wereldbol met 10 verdiepingen - stilgelegd omdat men vreesde dat de kostprijs te hoog zou oplopen.

5. Een metro door Gent

In de jaren '60 circuleerden plannen om de mobiliteitsinfrastructuur in Gent te hertekenen. Men wou een deel van de waterlopen in de stad droogleggen om er boulevards voor auto's van te maken. Ook een metrolijn onder een deel van de Leie behoort tot de nooit uitgevoerde ideeën.