Krantenlezers die online hun dagblad willen doorbladeren, moeten daarvoor steeds vaker betalen. West-Europese, waaronder ook Belgische, kranten, lijken de Amerikaanse trend te volgen en trekken de betaalmuur rond hun online artikels opnieuw op. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel.
Na onderzoek van 87 West-Europese kranten, besluiten economisten Valérie-Anne Bleyen en professor Leo Van Hove dat kranten die in 2007 hun site gratis maakten, nu teruggrijpen naar een betalend online model.
Onder meer webportalen en zoekmachines gingen steeds meer aan de haal met de online advertentie-inkomsten, waardoor kranten zoals The New York Times, de Financial Times, The Economist, The Wall Street Journal en ook West-Europese dagbladen dat verlies compenseren door krantenlezers opnieuw geld op tafel laten leggen voor hun online publicaties.
Volgens de VUB-onderzoekers is de 'vlucht naar gratis' ook in België nu bijna volledig gestopt. Het aantal West-Europese kranten die een pdf-versie van hun publicatie aanbieden tegen betaling, is het voorbije jaar gestegen van 34 naar 39 procent.
'Vreemd genoeg wordt het archief van de meeste kranten, dat toch de belangrijkste meerwaarde kan zijn van een krantensite, nog steeds meer gratis aangeboden. Het aantal krantensites met een gratis archief steeg tussen 2006 en 2008 van 47,6 procent naar 52,4 procent en ook dit jaar stijgt hun aandeel tot 61 procent', merkten Bleyen en Van Hove op.