Steeds meer vragen bij Duitse staatssteun voor Opel
Foto: belga
Is de Duitse staatssteun voor het overnameproject van Magna voor Opel correct? Het Duitse weekblad Der Spiegel vraagt het zich ook af, en wijst op een niet onbelangrijk detail: Antwerpen zou moeten sluiten, terwijl het rendabeler werkt dan Bochum, dat open blijft. De Europese wetgeving verbiedt dat.

Volgens Der Spiegel zal de Duitse regering het niet zo makkelijk hebben om de Magna-deal er door te krijgen bij de Europese Commissie. De vrees bestaat dat andere landen met een Opel-vestiging - België, Polen of Groot-Brittannië - in Brussel bezwaren gaan indienen tegen de royale steun van Berlijn aan het Magna-project. 

De 4,5 miljard euro Duitse steun ligt immers boven de toegelaten norm. Als bovengrens geldt de loonmassa, en in het geval van Opel valt die lager uit. 

Bovendien, zo merkt Der Spiegel op, ontdekte de commissie bij het onderzoek van de documenten die Magna en Berlijn indienden bij de Commissie een niet onbelangrijk detail, dat de goedkeuring van het dossier in gevaar zou kunnen brengen. Opel Antwerpen werkt rendabeler dan Opel Bochum, terwijl Antwerpen zou moeten sluiten en Bochum open mag blijven. Een dergelijke economisch onzinnige beslissing is volgens EU-recht verboden indien de overheid met staatssteun ingrijpt. 

Nog volgens Der Spiegel zou de Oostenrijks-Canadese toeleverancier meer banen willen schrappen bij Opel in Duitsland dan gepland. Naast de 3.000 in de productie zouden er nog eens 1.100 wegvallen bij bedienden en kader. In de vier Duitse fabrieken werken meer dan 25.000 mensen.

Intussen wijst bondskanselier Angela Merkel de vrees van een Europees njet voor de Duitse staatssteun af. In de Süddeutsche Zeiting zegt ze dat er al voorlopig groen licht van de commissie is gegeven voor een krediet- en waarborgplan aan bedrijven, waar Opel onder valt.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig