General Motors stapt af van zijn weigerachtige houding tegenover Magna, één van de twee overgebleven geïnteresseerde partijen voor Opel. Dat meent Klaus Franz, voorzitter van de ondernemingsraad van Opel.

"GM ziet in dat het geen beslissing kan nemen tegen de Duitse regering, de deelstaten en de werknemers in", zo zegt Franz. Duitsland verkiest het concept van Magna voor een overname van Opel, omdat dit minder Duitse banen zal kosten. GM leek meer te vinden voor het project van financieringsfirma RHJ International.

Maar GM heeft de knoop daarover nog steeds niet doorgehakt, zo bleek dinsdag na de raad van bestuur. Volgens Franz geeft dit hoop. Het duidt erop dat GM van zijn harde positie afstapt. "Magna is en blijft favoriet", dixit Franz. 

Intussen meent de Duitse auto-specialist Ferdinand Dudenhöffer dat GM door te wachten met een beslissing tijd wil winnen om zo Opel naar een gerechtelijk akkoord te duwen. Zo zou General Motors zich zonder veel sociale kosten van fabrieken in Antwerpen, Bochum, Kaiserslautern en Ellesmere Port kunnen ontdoen. "De indruk groeit dat GM monopoly speelt met de fabrieken", luidt de kritiek van de expert van de universiteit van Duisburg-Essen.