Voor de meeste mensen betekent vakantie ook genieten van de zon. Wie echter onbeschermd de zon opzoekt, krijgt op korte of lange termijn af te rekenen met vervelende kwaaltjes als zonnebrand, zonnesteek en zelfs huidkanker. 10 tips waarmee u veilig de zon kan trotseren.
 

  1. Kies de beschermingsfactor op basis van uw huidtype en de omstandigheden waarin u zich aan de zon blootstelt. Kinderen, zwangere vrouwen en bejaarden moeten dubbel op hun hoede zijn. Zelfs in de schaduw en bij bewolking is zonnecrème geen overbodige luxe. De uv-stralen kunnen namelijk door de wolken dringen.
     
  2. Smeer u om de twee uur in. In theorie bieden producten met een hoge SPF-factor langer bescherming, maar dat is wel in ideale omstandigheden. Schurende kledij, zweten, zwemmen en bewegen stellen de zonnecrème zwaar op de proef. Producten die beweren 'de hele dag lang' bescherming te bieden, overdrijven dus sowieso. Blijf sowieso niet de hele dag in de zon zitten.
     
  3. Gebruik genoeg zonnecrème. Voor een volwassen lichaam zijn gemiddeld zes koffielepels nodig. 'Het maakt écht niet uit welk merk zonnecrème u kiest', zegt Carine Deschamps van Test-Aankoop. 'Zolang u maar genoeg gebruikt en overdreven zonnekloppen vermijdt. Kies dus gerust voor het goedkoopste product.'
     
  4. Drink voldoende. Wie in de zon ligt en loopt gaat onvermijdelijk zweten. Hou uw lichaamsvocht op peil en drink regelmatig en voldoende water.
     
  5. Gebruik naast een zonneproduct ook nog andere beschermmiddelen : een zonnehoed of pet, een zonnebril, en zeker in het begin van uw vakantie een T-shirt. Smeer ook uw lippen in met een lippenbalsem voor de zon.
     
  6. Eens geopend is een zonnecrème 12 maanden houdbaar . Daarna wordt hij mogelijk minder doeltreffend, minder homogeen of irriterend voor de huid. Gebruik dus geen zonnecrème van vorige zomer.
     
  7. Droog u onmiddellijk goed af als u uit het water komt. Waterdruppeltjes op de huid hebben een lenseffect, wat zonnebrand in de hand werkt. Smeer u erna ook onmiddellijk terug in. Neem na het zonnen een lauw bad of douche en breng aftersun aan. Aloë vera, komkommer, jojoba of kamille herstellen de vochtbalans en verzachten de huid.
     
  8. Wees extra waakzaam met kinderen . Ze hebben een hogere beschermingsfactor nodig. Houd baby's tot 1 jaar uit de zon en stel peuters tot 3 jaar zo weinig mogelijk bloot aan direct zonlicht.
     
  9. Vermijd de zon op het heetst van de dag (tussen 11 uur en 15 uur). Dan is de straling het meest intens.
     
  10. De zonnebank is even schadelijk als de zon. Laat uw huid hoe dan ook geleidelijk aan de zon wennen.