De Britse reclameautoriteiten hebben woensdag een reclamespot van Kentucky Fried Chicken (KFC) verboden. In het bewuste reclamefilmpje beweerde de restaurantketen dat het dagelijks verse kippen gebruikt, hoewel dat eigenlijk niet het geval is.

De reclamespot toont een jonge kok in een KFC-restaurant. Hij verklaart: "Het geheim achter de bereiding van het beste eten is het gebruik van het juiste ingrediënt. Zoals deze kip, vers van deze ochtend". De spot eindigt met de slogan "KFC: Verse kip in elke eettent, elke dag".

De Advertising Standards Authority (Asa) oordeelde woensdag dat deze slogan misleidend is, aangezien er slechts driemaal per week vlees en gevogelte geleverd wordt in de Britse vestigingen van de Amerikaanse keten. Asa heeft daarom de verdere uitzending van de reclamespot verboden.

Een woordvoerder van KFC zegt "ontgoocheld" te zijn door deze beslissing. Het bedrijf zegt dat het nooit de bedoeling was om consumenten te misleiden. Het wilde enkel benadrukken dat er uitsluitend niet-bevroren kippen worden gebruikt, die ter plaatse bereid worden.