Het was geen kwestie van óf maar van wanneer Colruyt Carrefour zou onttronen als grootste supermarktketen van het land. Volgens Marketing Map is dat vorig jaar al gebeurd, een jaar eerder dan het onderzoeksbureau had voorzien. Dat schrijven De Tijd en De Morgen donderdag.

Marketing Map maakt elk jaar een doorlichting van de sector en heeft de opmars van Colruyt steeds als de belangrijkste trend van de jongste jaren bestempeld. Door de economische crisis is het succes van de groep de jongste maanden nog toegenomen. Met als gevolg dat ze Carrefour nu heeft onttroond.

Tenminste, volgens Marketing Map. Want volgens berekeningen van AC Nielsen, de meest geciteerde instantie ter zake, is Carrefour nog steeds groter.

Het verschil is dat AC Nielsen zich baseert op de cijfers van de Colruyt-keten, en de Okay-winkels en de groothandelsactiviteiten Spar Retail en Alvo - ook onderdelen van de Colruyt-groep - buiten beschouwing laat.

Dat Colruyt volgens Marketing Map Carrefour in 2008 heeft ingehaald, is vooral een symbolische tik voor de Franse groep. Carrefour slaagde er de jongste vijf kwartalen geen enkele keer in te groeien, terwijl Colruyt met grote sprongen vooruitging. Ook Delhaize, dat als servicesupermarkt een prijshandicap heeft in deze crisistijd, wist beter te doen.