De gevaren van een cocktail
Foto: wvv

Zwoele zomeravond, terrasje, klein briesje misschien, en dan een cocktail. Perfect scenario voor een perfecte avond, vindt u ook? Wat dat terrasje en die bries betreft wellicht wel, maar voor u zich vol enthousiasme op de cocktails stort, misschien toch even nadenken.

Ze kunnen dan wel onwaarschijnlijk lekker zijn, het drinken van cocktails kan heel wat minder aangename gevolgen hebben. Zeker voor uw lijn. Als het dat maar is, zegt u, dat wisten we toch al?

Natuurlijk is het algemeen bekend dat een alcoholrijke drank iets meer op de heupen plakt dan een plat watertje. Maar wist u ook dat de gemiddelde cocktail zo'n 800 calorieën kan bevatten? 800 calorieën, dat is evenveel als een hele liter bier, of een volledige fles wijn. Of een hele maaltijd. In één enkele cocktail.

Dat is al iets, neen? En zoals dat gewoonlijk gaat, zijn de lekkerste ook meteen de ergste. Een Mojito, een Strawberry Daiquiri en een Piña Colada en u hebt uw dagelijkse benodigde hoeveelheid aan calorieën al ruimschoots overschreden.

Genieten doe je zo

Dat wil niet zeggen dat u deze zomer niet in de buurt mag komen van een Margarita. Maar als u het doet, hier enkele tips voor het maken van een cocktail.

- Gebruik zeker niet meer dan de standaardmaatjes alcohol. Te veel alcohol is schadelijk voor het organisme en bovendien tikt de calorieteller alleen maar verder.

- Gebruik liever geen spuit- of sodawater: dat kan het effect van de alcohol immers nog versterken.

- Vermijd indien mogelijk 'sterke' dranken zoals whisky, cognac en wodka: ze bevatten gemiddeld 40 procent alcohol, wat al snel gelijk staat aan 250 kcal per 100ml.

Dus geniet ervan, maar doe het met mate. Gezondheid!

In samenwerking met