Pompei op weg naar veilige haven
Met zijn verlaagde zijkanten was de Pompei een makkelijke prooi Foto: *

De Somalische piraten hebben het Belgische schip Pompei vanmorgen vrijgegeven. Ook de bemanning van de steenstorter is vrijgelaten. Voor de vrijlating is vermoedelijk 2,8 miljoen dollar losgeld betaald, maar Binnenlandse Zaken wil dat bedrag niet bevestigen. 

Aan boord van de Pompei waren op het moment van de kaping behalve de Nederlandse kapitein, vier Kroaten en drie Filipijnen ook twee Belgen aanwezig: Jan Verplanken (42) uit Oostende en James Law (38) uit Blankenberge. De West-Vlamingen zijn adjunct-kapitein en stuurman.

Alle bemanningsleden zijn ongedeerd en varen nu naar een veilige haven. De Pompei vaart traag en dus kan het enkele dagen duren vooraleer het schip daar aankomt. De tien zeemannen zullen vanuit die haven per vliegtuig naar hun families gebracht worden. 

Losgeld

Jaak Raes, directeur van het crisiscentrum van Binnenlandse Zaken, bevestigt dat er losgeld is betaald voor de vrijlating van het schip en zijn bemanningsleden. 'De oorspronkelijk gevraagde som was 8 miljoen US dollar. De Tijdelijke Vereniging Pompei heeft het losgeld voldaan.' Hoeveel geld er uiteindelijk betaald werd, wil Raes niet kwijt, maar goede bronnen spreken over 2,8 miljoen dollar.

In ieder geval werd er woensdgamorgen 24 juni, na 68 dagen onderhandelingen, een akkoord bereikt met de piraten. Zaterdagmiddag werd er dan effectief overgegaan tot actie: het losgeld werd omstreeks 14 uur gedropt vanuit een vliegtuig. Door de slechte weersomstandigheden duurde het tot zondagochtend om 5.43 uur vooraleer de laatste piraten het schip konden verlaten.

Veilige haven

Onmiddellijk nadien heeft de kapitein contact opgenomen met de eigenaars van het schip. De Nederlander kapitein Hendrik Toxopeus meldde dat alle bemanningsleden aan boord zijn en dat het schip na een laatste veiligheidscontrole zou vertrekken.

De Pompei is nu op weg naar een veilige haven en wordt daarbij begeleid door een fregat van de Griekse marine, dat onder de vlag van Atalanta optreedt. Atalanta is de militaire operatie van de Europese Unie tegen piraterij. 

Leger

Het heeft de Belgische regering wel wat moeite gekost om de bescherming van Atalanta te krijgen. Daarom zijn er ook tien Belgische militairen naar de regio gestuurd. Die moesten de Pompei beschermen als Atalanta niet zou tussenkomen. Nu zullen ze het schip pas betreden wanneer het in de veilige haven is aangekomen.

Behalve de militairen zullen dan ook zes speurders van de federale politie aan boord gaan van het schip. Zij hebben als opdracht om de bemanningsleden te ondervragen voor het gerechtelijk onderzoek. De speurders zullen ook op zoek gaan naar DNA van de kapers, om eventueel een uitleveringsbevel te kunnen uitvaardigen.

Gemakkelijke prooi

De Pompei, eigendom van de Belgische firma's De Nul, DEME en Herbosch-Kiere, werd ruim twee maanden geleden gekaapt voor de Somalische kust. De steenstorter was op 18 april op weg van Dubai naar Durban, toen het vlakbij de Seychellen, om en bij de 700 km voor de Somalische kust, geënterd werd door piraten.

Door zijn verlaagde zijkanten, een typische eigenschap van een steenstorter, was de Pompei een gemakkelijke prooi voor de piraten. 

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig