Consumenten zijn de overdaad aan berichtgeving over de kredietcrisis beu. Ruim de helft van de Nederlandse bevolking vindt dat er op televisie te veel aandacht is voor de crisis, een derde vindt dat dagbladen er te veel over schrijven. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Newcom Research, zo meldt het Nederlands Dagblad in een artikel dat maandag in de krant verschijnt.

Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Newcom Research, zo meldt het Nederlands Dagblad in een artikel dat maandag in de krant verschijnt.Journaals, radiobulletins en dagbladen stonden de afgelopen maanden bol van berichtgeving over de crisis. Op zich zijn Nederlanders zeer geïnteresseerd in die informatie, maar tachtig procent meent dat er meer onrust is ontstaan dan noodzakelijk door alle media-aandacht. Bijna de helft noemt de berichtgeving over de crisis overdreven.

Volgens psychotherapeut Rob Vellekoop is het niet vreemd dat de slechte berichten de crisis verergeren. De initiatiefnemer van de website Lakaandecrisis  waarschuwt voor een negatieve denkspiraal als gevolg van slecht nieuws en doemdenken van politici en economen. "De crisis bestaat vooral in onze hoofden. Het is pure angst", aldus Vellekoop.

Eerder waarschuwde econoom en oud Robeco-topman Jaap van Duijn voor de negatieve invloed van de media. Volgens hem werd er maanden voordat er daadwerkelijk sprake was van een recessie al volop gespeculeerd. Consumenten zijn daardoor voorzichtiger geworden met hun aankopen.