Mediagroep Sanoma ziet winst kelderen
Foto: rr
 Het Finse mediaconcern Sanoma, in België uitgever van bladen als Humo, Flair en Goedele, heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 7,7 miljoen euro winst gemaakt. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 54,4 miljoen.
Sanoma Magazines Belgium was goed voor 51,3 miljoen van de 636 miljoen euro omzet die Sanoma wereldwijd maakte. Vorig jaar bedroeg dat cijfer 54,2 miljoen euro. Die daling is voornamelijk te wijten aan een terugloop van de advertentie-inkomsten, melden de Finnen. Het lezersaantal bleef daarentegen stabiel en de prijzen werden succesvol verhoogd.
 
Wereldwijd heeft Sanoma in het eerste kwartaal van 2009 twintig tijdschriften van de markt gehaald om te besparen op de kosten. Vooral de Oost-Europese landen, waar de crisis hard toeslaat, werden getroffen.
 
Het Finse mediabedrijf waarschuwt dat het in de loop van het jaar zal doorgaan met dergelijke herstructureringen. De kosten moeten dalen tot onder het niveau van 2008 en dat streefdoel zal voornamelijk worden bereikt met de uitdunning van het personeelsbestand.
 
Bij Sanoma België is donderdag niemand aanwezig die kan bevestigen of er ook in ons land maatregelen worden genomen. Eind vorig jaar werd het maandblad Milo al geschrapt.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig