Ook een formule met andere vervoermiddelen kan de laatstejaarstudenten bekoren, leert Mobiel 21.
57 procent van de studenten kiest voor een mobiliteitscheque die verschillende soorten vervoersvormen omvat, en 43 procent gaat voor de bedrijfswagen. Dat blijkt uit een online poll die de vzw Mobiel 21 deed bij de laatstejaars van verschillende universiteiten en hogescholen, uit diverse studierichtingen, van verpleegkunde tot handelsingenieur.
 
Mobiel 21 vindt dit een verrassend en bemoedigend resultaat. {lsquo}Laatstejaars zijn de werknemers van morgen,' zegt Jan Christiaens van Mobiel 21, {lsquo}ze zijn nog ongebonden, hebben zin voor vernieuwende dingen, hebben geen grote financiële middelen en geen auto. 
Als we de poll mogen geloven staat deze nieuwe generatie werknemers open voor een duurzaam alternatief voor de bedrijfswagen.'
 
Een greep uit de reacties op de poll. Die gaan van 'zo'n mobiliteitscheque is cool', tot {lsquo}interessant zolang het de flexibiliteit van de auto kan evenaren'. De studenten uiten ook kritische bedenkingen: {lsquo}niet alle bedrijven zijn te bereiken zonder auto' of 'het Belgische openbaar vervoer is niet praktisch. Geef mij maar een bedrijfswagen.'
 
De mobiliteitscheque is een concept dat stilaan opgeld maakt. Het gaat om een budget dat je van je werkgever krijgt in plaats van een bedrijfswagen en dat je vrij kunt besteden aan allerlei vormen van vervoer, trein, bus, fiets, autodelen...
 
Dit concept heeft nog wat steun nodig, vindt Christiaens. 'Een bedrijfswagen wordt fiscaal begunstigd. Sommige tegemoetkomingen voor bijvoorbeeld fietsen gelden dan weer als belastbaar voordeel. Dat moet veranderen. En waarom zou voor thuiswerkers niet een deel van de internetfactuur of de pc niet betaald worden? De overheid heeft nu ecocheques ingevoerd. Dat gaat in de goede richting maar ze zijn jaarlijks. Voor de mobiliteitscheque denken wij veeleer aan een maandelijks te besteden bedrag, vergelijkbaar met maaltijdcheques.'
 
De vzw liet de politieke prominenten reageren op de poll. De meesten noemen de resultaten hoopgevend. De minister van Financiën, Didier Reynders, noemt dergelijke 'bewustmaking van de jongeren onontbeerlijk' en zegt dat er op een 'actieve en doordachte manier naar alternatieven voor de auto moet worden gezocht'. Reynders is degene die met zijn staatssecretaris Bernard Clerfayt, de fiscale aanpak van de mobiliteit moet vergroenen.
 
Mobiel 21 deed zijn onderzoek in de aanloop naar de Heen-en-weerweek die maandag van start gaat. Tot 10 mei zijn er allerlei activiteiten die duurzaam woon-werkverkeer in de kijker zetten en dit jaar precies focussen op financiële en fiscale stimuli.