Koppelverkoop opent weg voor tal van promotiestunts
De recente stunt van autohandelaar Cardoen — wie een dure auto koopt, krijgt er een goedkope gratis bij — komt nu volledig in de legaliteit. Foto: wdk
 Nu het Belgische verbod op koppelverkoop strijdig is bevonden met de Europese wetgeving, openen zich allerlei mogelijkheden voor marketeers. Eén product kopen en er een ander gratis of goedkoop bijgeven - een praktijk die overigens al vaak oogluikend werd toegestaan - is voortaan algemeen toegelaten. Enkele voorbeelden.
  •  De zaak voor het Europese Hof draaide om een actie van de oliemaatschappij Total, die een gratis pechverhelpingsdienst aanbood aan bestuurders die een bepaalde hoeveelheid brandstof afnamen. De automobilistenorganisatie VAB diende klacht in wegens het overtreden van de wet op koppelverkoop, maar het Hof in Luxemburg geeft Total nu de toelating om de promotie-actie verder te zetten.

     
  • Een ander bekend voorbeeld is het verkopen van goedkope gsm’s met een daaraan gekoppeld gsm-abonnement. Een courante praktijk in andere landen, waar je bijvoorbeeld de populaire iPhone van Apple goedkoop kon krijgen als je er een abonnement van een bepaalde operator bij nam. In ons land mocht dat niet en was de iPhone veel duurder, tot frustratie van onder meer minister Van Quickenborne.

     
  • Ook in de financiële sector zijn er tal van mogelijkheden rond koppelverkoop, zoals het aanbieden van een goedkope brandverzekering aan mensen die een hypotheeklening aangaan. De spaarbank Argenta kreeg ooit het verbod om zijn spaarboekje te bundelen met een voordelige hospitalisatieverzekering. dat zou nu wel mogen.

     
  • De autosector krijgt eveneens heel wat nieuwe mogelijkheden. Zo wordt het in principe mogelijk om een auto te verkopen met een aangehechte aansprakelijkheidsverzekering. De recente stunt van autohandelaar Cardoen — wie een dure auto koopt, krijgt er een goedkope gratis bij — komt nu volledig in de legaliteit.

     
  • Krantenuitgevers kunnen voortaan probleemloos gratis spullen meegeven aan mensen die hun krant kopen. Denk maar aan de recente stunt van De Morgen, die een cd van Sarah Bettens uitdeelde aan kopers van de krant.