Piraten zouden moeten worden berecht door een tijdelijk internationaal tribunaal. Internationaal jurist Geert-Jan Knoops pleit hiervoor omdat er geen uniforme, internationale regeling bestaat voor het veroordelen van zeerovers.

Een tijdelijk tribunaal kan een grondslag vormen voor een VN-resolutie. Ook een nieuw of aanvullend verdrag zorgt ervoor dat berechting wordt geregeld. "Dit probleem kan alleen worden opgelost, als je dit in internationaal verband doet", stelt de jurist, die vindt dat de politiek knopen moet gaan doorhakken.

Volgens Knoops komt er geen einde aan piraterij als de rovers alleen op zee worden aangepakt. Somalië heeft sociale, politieke en economische hobbels te overwinnen. "Sinds 1991 zit het land zonder een gedegen bestuur."

In de Golf van Aden is de druk de laatste tijd toegenomen. Ondanks patrouilles worden nog steeds schepen aangevallen. Piraterij is lucratief. De meeste kapers komen uit de straatarme regio Puntland. Met snelle speedboten en moderne communicatieapparatuur belagen ze de trage schepen die door de druk bevaren route varen.

Piraterij levert de reders gigantische economische schade op. Vorig jaar werd ruim 80 miljoen euro aan losgeld betaald.

Om de rovers af te schrikken, patrouilleren marineschepen op de wateren bij Somalië. "Het is niet meetbaar in hoeverre hiermee verder onheil wordt voorkomen. Patrouilleren is een druppel een hete plaat", vindt Knoops.

De eigenaars treffen alle mogelijke voorzorgsmaatregelen, maar hebben volgens de vereniging van reders KVNR bescherming van marineschepen nodig. Schepen kunnen zich wapenen door het dek goed te verlichten en brandspuiten klaar te leggen. Het bewapenen van de bemanning wordt sterk afgeraden.

Tegenwoordig hebben de schepen een nieuw, maar duur afschrikmiddel tot hun beschikking: de zogeheten "shock-railing". Dit is een elektronische barrière rond het schip. Piraten die aan boord proberen te klimmen, krijgen een stroomstoot van 9000 volt. Tegelijkertijd gaat een alarm af, loeit een sirene en flitsen schijnwerpers aan.