De Vlerick Award 2009 is gewonnen door Herman Van de Velde, gedelegeerd bestuurder van de gelijknamige lingeriegroep. De Vlerick Award bekroont een Belgische ondernemer die met duurzame resultaten zijn bedrijf internationaal uitbouwt tot een topbedrijf.
De award wordt uitgereikt door Vlerick Alumni, de alumnivereniging van Vlerick Leuven Gent Management School. 
      
Herman Van de Velde is de derde generatie aan het hoofd van het gelijknamige familiebedrijf, bekend van merken als Marie Jo, L' Aventure en PrimaDonna. Het beursgenoteerde bedrijf telt 450 werknemers in België en nog eens 1.150 in de rest van de wereld en kent een jaarlijkse omzet van ongeveer 130 miljoen euro. Het bedrijf uit Schellebelle is marktleider in eigen land en een van de drie belangrijkste spelers in Europa.
      
Andere genomineerden dit jaar waren Marc Coucke van Omega Pharma, Roland Duchâtelet van Melexis en Fernand Huts van Katoen Natie.