Het alternatieve tracé dat voor de Antwerpse Oosterweelverbinding naar voor is geschoven door het studiebureau dat de verschillende tracés onderzocht, is net als het tracé uitgewerkt door stRaten-generaal 'onveilig'. Dat zei Jan Van Rensbergen, algemeen manager van BAM, dinsdag in de commissie Openbare Werken van het Vlaams Parlement.

De manier waarop het ontwerp van het studiebureau ARUP-Sum aantakt op de de A12 in Ekeren, biedt geen oplossing voor de problemen die het tracé van stRaten-generaal daar eerder al stelde, benadrukte Van Rensbergen. 'Het is onmogelijk om vanuit een geboorde tunnel met die diepte in overeenstemming te zijn met alle veiligheidsvoorschriften bij de verkeersknoop in Ekeren', aldus Van Rensbergen. 

'Er zijn onder meer problemen met weefbewegingen waar het verkeer invoegt, met bochten en met hellingen. Daarom kan dit vierde scenario enkel als onveilig worden beschouwd.' Hetzelfde geldt in dat opzicht voor het tracé van stRaten-generaal, zegt Van Rensbergen. 'Er zijn geen andere oplossingen voor het knooppunt in Ekeren, tenzij we in belangrijke mate inboeten op het vlak van veiligheid.'

Van Rensbergen benadrukte nog dat het BAM-tracé aan de strengste veiligheidsvoorschriften voldoet en dat het bruikbaar is voor het transport van gevaarlijke goederen. Verder onderzoek vindt hij niet aangewezen. 'De tijd is rijp voor beslissingen.'

Volgens Van Rensbergen ligt de bouwvergunningsaanvraag voor de Oosterweelverbinding bij BAM zo goed als klaar. Er is intussen ook een nieuw deelakkoord met Noriant voor de uitvoering. Volgens de huidige planning kan in het BAM-scenario de voorbereiding starten in augustus 2010.

De eigenlijke werken zouden dan in november 2010 kunnen starten. De Oosterweelverbinding zou dan vanaf januari 2015 in gebruik kunnen worden genomen.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig