Het aantal doden na de vliegtuigcrash op de luchthaven van Madrid is al opgelopen tot 151.Er zijn ook twintig zwaargewonden. Het toestel, een MD-80 van Spanair, was op weg van Madrid naar Gran Canaria. Aan boord waren 178 passagiers. Er is nog niets bekend over de indentiteit van de slachtoffers.
Het aantal doden schommelde enorm. Onmiddellijk na het ongeval was er sprake van 7 doden, later van 45 en nog later van 'minstens' 100. De laatste balans spreekt van 153 doden. Het is het ergste vliegtuigongeluk in Spanje in twintig jaar. Premier José Luis Rodriguez Zapatero brak zijn vakantie in Zuid-Spanje af en haastte zich naar de luchthaven.



Volgens het vluchtplan moest het toestel van Spanair al om 13.00 uur vertrekken op de luchthaven van Barajas in Madrid naar Gran Canaria. Volgens de krant El Pais werd het vertrek echter wegens technische problemen uitgesteld. Toen het vliegtuig om 14.45 dan toch wilde opstijgen, ging er iets verkeerd.

Volgens een woordvoerder van de hulpdiensten moest het vliegtuig onmiddellijk na het opstijgen weer een noodlanding maken op een baan van terminal 4 op de luchthaven.

Het toestel raasde over de startbaan uit, kwam in een achterliggende weide terecht en vatte uiteindelijk vuur. Bij het landen zou zich een ontploffing hebben voorgedaan. De luchthaven van Barajas was hierdoor korte tijd afgesloten voor alle verkeer.

Volgens de hulpdiensten was het toestel in verscheidene stukken gebroken en is het een wonder dat er nog overlevenden zijn. De meeste overlevenden verkeren in kritieke toestand en zijn met zware brandwonden naar het ziekenhuis gebracht. Volgens ooggetuigen zou het een mirakel zijn dat er nog overlevenden zijn. 'Het was een afschuwelijk beeld, het toestel zat vol verkoolde lichamen', zegt een overlevende op de site van El Mundo.

Lufthansa

Over de identiteit van de slachtoffers is nog maar weinig geweten. Het Zweedse ministerie van Buitenlandse Zaken liet weten dat er twee Zweden aan boord van de MD-82 van luchtvaartmaatschappij Spanair zaten. Mogelijk waren er ook vier Duitsers aan boord.

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa maakte immers bekend dat ze voor zeven mensen een plaats aan boord van het bewuste toestel had gereserveerd. Vier van die zeven passagiers waren Duitsers, aldus Lufthansa, maar het is niet zeker of zij ook daadwerkelijk aan boord zijn geraakt.

De Spaanse autoriteiten hebben de passagierslijsten van de vlucht met vluchtnummers JK 5022 en LH 2554 nog niet vrijgegeven. Volgens Lufthansa zal dat woensdagavond ook niet meer gebeuren.

Spanair

Spanair is honderd procent eigendom van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS. Directeur Mats Janson van SAS en tweede man John Dueholm waren op de terugweg uit Beijing toen ze van het ongeluk hoorden en besloten onmiddellijk naar Madrid door te vliegen met een team crisisdeskundigen. Het verongelukte toestel was vijftien jaar oud en al negen jaar in bezit van Spanair, dat ruim zestig vliegtuigen heeft en ongeveer zeshonderd vluchten per dag verzorgt. Eerdere crash

Wat woensdag in Madrid gebeurde staat in de vliegtuigindustrie bekend als een ’runway excursion’ en is een van de meest voorkomende ongelukken. In het overgrote deel van de gevallen lopen die goed af, maar de afgelopen jaren is het een paar keer flink fout gegaan. In juli vorig jaar kwamen in Brazilië 199 mensen om toen een Airbus A320 op de luchthaven van Sao Paulo van de startbaan raakte en zich in een benzinestation en vrachtgebouw boorde.

Het ergste ongeluk in de luchtvaartgeschiedenis gebeurde ook in Spanje. Dat was de botsing, in 1977 op de luchthaven van Tenerife, van Boeings 747 van de KLM en Pan American, waarbij 583 mensen omkwamen. Het vliegtuigongeluk op Barajas is overigens niet het eerste op die luchthaven. Op 27 november 1983 stortte een Boeing 747 neer bij het landen. Daardoor kwamen 181 mensen om het leven. Het vliegtuig van de Colombiaanse maatschappij Avianca crashte door procedurele fouten van de bemanning.