BAA, de grootste luchthavenoperator ter wereld, moet drie van zijn zeven Britse luchthavens verkopen om meer concurrentie te creëren op de Britse markt. Dat heeft de Britse marktregulator woensdag gezegd in een voorlopig rapport. BAA noemt het rapport 'gebrekkig'.
De concurrentieautoriteiten zijn van mening dat 'er grote concurrentieproblemen rijzen' doordat 'zeven Britse luchthavens eigendom zijn van BAA', dat ook de luchthaven van Heathrow in zijn portefeuille heeft.

Het gebrek aan concurrentie leidt tot 'investeringen die niet voldoen aan de noden, en onvoldoende dienstverlening aan luchtvaartmaatschappijen en passagiers', aldus het rapport.

De oplossing is volgens de marktregulator dat BAA drie luchthavens verkoopt: twee van zijn drie Londense (Heathrow, Gatwick en Stansted) en een Schotse (Edinburgh of Glasgow).

Consultatieronde

Het gaat om een voorlopig rapport. Vier maanden geleden publiceerde de regulator zijn eerste bevindingen. Daarin stond dat de dominantie van BAA in het zuidoosten van Engeland en centraal Schotland de concurrentie beperkt en tot een capaciteitstekort leidt.

De concurrentieautoriteiten starten nu een consultatiefase op met de betrokken partijen over de voorgestelde oplossingen. Dat moet leiden tot een eindrapport in het eerste kwartaal van 2009.

'Contraproductief'

BAA noemt het rapport 'gebrekkig' en zegt dat de voorgestelde maatregelen 'buiten proportie' zijn en 'contraproductief' zullen werken. BAA erkent dat de dienstverlening beter moet, maar zegt dat het grootste probleem op de Londense luchthavens een tekort aan baancapaciteit is. Alle aandacht van BAA gaat naar het verbeteren van de operaties op Heathrow, aldus nog de luchthavenoperator.

Ryanair verheugd

De lagekostenmaatschappij Ryanair reageert verheugd. Het opsplitsen van BAA zal zorgen voor betere faciliteiten en lagere prijzen, luidt het daar.

BAA, een filiaal van het Spaanse Grupo Ferrovial, heeft in het zuidoosten van Engeland een marktaandeel inzake passagiers van 91 procent (met naast de drie Londense luchthavens ook Southhampton) en van 84 procent in Schotland (Edinburgh, Glasgow, Aberdeen).

Vertragingen

Onder meer de chaotische opening van een nieuwe terminal op Heathrow leidde tot de vraag om maatregelen. Heathrow had in het eerste kwartaal van dit jaar de meeste vertragingen van alle Europese luchthavens. Vijfenveertig procent van de vluchten vertrok met minstens een kwartier vertraging.