Docent autotechnologie Mark Pecqueur zegt dinsdag in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg dat het openbaar vervoer gebruiken in ons land dubbel zo duur is als met de auto rijden. De NMBS noemt die stelling 'onbegrijpelijk'.
Allereerst stelt de NMBS zich vragen bij de waarde van de hypothese van de studie. '14.000 kilometer per jaar als totale afstand voor een gezin van vier lijkt aan de lage kant. Bovendien wordt vergeleken met het duurste en door treinreizigers minst gebruikte product: de nettreinkaart', klinkt het.

De spoorwegmaatschappij benadrukt dat ze met haar prijzen duidelijk onder die van de wagen blijft. 'Voor een heen- en terugrit tussen Antwerpen en Brussel bijvoorbeeld betaalt een treinkaarthouder per dag nauwelijks 8 procent van de kost van een automobilist', luidt het.

Marc Descheemaecker, ceo van de NMBS, reageert erg verbaasd op de resultaten van de studie van Pecqueur. 'Ik hoop dat die docent geen wiskunde geeft, want zijn cijfertjes zijn niet te volgen.'

Descheemaecker is bovendien ook misnoegd over de uitlatingen van Vlaams minister Van Brempt. 'De Vlaamse minister van Mobiliteit kent de NMBS-tarieven blijkbaar niet. Ik ga haar een brochure met een overzicht van al onze tarieven opsturen. Indien ze een treinkaart Antwerpen - Brussel zou kopen, kost haar dat 2 euro per dag, of 2 eurocent per kilometer!'

Volgens NMBS-berekeningen zijn de kilometerprijs bij De Lijn en bij de NMBS voor een ticket aan volle prijs vergelijkbaar. 'Een abonnement bij De Lijn is uiteraard goedkoper omdat hun klanten ook veel kortere afstanden afleggen dan de NMBS-reizigers', besluit de spoorwegmaatschappij.