Delhaize verlaagt jaarprognoses
Kan Delhaize ook in 2009 zijn winstgevendheid vrijwaren?
De Belgische voedingsdistributeur Delhaize Groep verlaagt zijn omzet- en winstverwachtingen voor dit jaar ten gevolge van 'de blijvende verzwakking van het economische klimaat'. Dat meldt de groep vanmorgen. Kort na beursopening verloor het aandeel Delhaize 15 procent op de Bel-20.
Delhaize gaat nu uit van een groei van de nettowinst uit voortgezette activiteiten en aan ongewijzigde wisselkoersen met 15 tot 20 procent, waar eerder 25 tot 30 procent werd meegedeeld. De omzet zal groeien met 3 tot 4,5 procent in plaats van de eerder vooropgestelde 4 tot 5,5 procent.

Minder winstgroei

De bedrijfswinst zal maximaal 3 procent groeien in plaats van 6 tot 8 procent. Deze prognoses gaan uit van ongewijzigde wisselkoersen en houden geen rekening met de 53ste verkoopweek in de VS en de overname van Plus Hellas.

'In de VS, net zoals in onze Europese markten, wijzigt het aankoopgedrag van consumenten als gevolg van de hogere brandstof- en voedingsprijzen en de voortdurende problemen op de financiële- en vastgoedmarkten. De consumenten besteden minder en dit resulteert in een kleiner aantal gekochte artikelen per winkelbezoek', geeft Delhaize als uitleg.

Economische verzwakking

Delhaize ondervond tijdens het tweede kwartaal de gevolgen van de economische verzwakking. Volgens voorlopige resultaten die de groep vrijdag meedeelde, kwam de omzet in het tweede kwartaal uit op 4,5 miljard euro. Dat is een daling met 7,5 procent tegenover dezelfde periode het jaar ervoor. Bij ongewijzigde wisselkoersen was er een stijging geweest met 2,6 procent. De vergelijkbare omzetgroei in de VS bedraagt 1,9 procent en 0,4 procent voor Delhaize België.

De bedrijfswinst van het tweede kwartaal daalde met 22 procent tot 194 miljoen euro (-12,3 procent aan ongewijzigde wisselkoersen). Er was een negatieve impact door de kosten van de integratie van Hellas Plus en door de verkoop van Di en Cash Fresh-winkels.

Tweede jaarhelft

'De winstgroei zal volledig in de tweede helft van het jaar gerealiseerd worden', zegt Delhaize. De groep verwacht dan te profiteren van de vernieuwingen bij Food Lion, van de ontwikkeling van huismerken in de VS en van winkelopeningen. Er wordt nog dit jaar ook meer dan 60 miljoen euro bespaard, via bijvoorbeeld lagere transport- en opslagkosten, verbeterde bevoorradings- en onderhoudsvoorwaarden en verminderde reis-, consulting- en diverse kosten, aldus Delhaize.

De definitieve tweedekwartaalcijfers worden bekendgemaakt op 4 augustus.