Vliegtuigen vliegen over drie jaar op schijtnoot
Foto: reuters
Vliegtuigbouwer Boeing verwacht dat vliegtuigen over drie à vijf jaar op biobrandstof vliegen. De veelbelovendste grondstof is de jatrophaplant, die in het Nederlands wel purgeernoot of schijtnoot wordt genoemd wegens zijn laxerende werking.
'Olie van de jatropha blijkt technisch zelfs beter dan kerosine: het levert meer energie en is beter bestand tegen vrieskou', zei directeur milieustrategie Billy Glover van Boeing woensdag bij een presentatie in Brussel.

De Amerikaan verwacht dit jaar de eerste contracten over commerciële leveringen. Binnen drie à vijf jaar zouden vliegtuigen dan olie van de schijtnoot kunnen tanken. De biobrandstof is volgens hem al commercieel aantrekkelijk als de ruwe olie 70 à 80 dollar per vat kost.

Boeing meent dat vrijwel alle vliegtuigen geschikt zijn te maken voor de biobrandstof. Inmiddels zijn in de Verenigde Staten al meerdere testvluchten gedaan met Boeings op olie van de schijtnoot. Die bleken een succes, aldus Glover.

Op elk continent mogelijk

De jatropha ofwel schijtnoot groeit vooral in Afrika en Zuid-Amerika, maar kan volgens Glover eigenlijk op elke continent worden geteeld. 'Ze groeien op plaatsen waar nu geen landbouw is', zo pareerde Glover kritiek dat de metershoge plant de voedselteelt voor hongerige Afrikanen zou verdringen.

Boeing-topman Glover besprak de jatropha dinsdag nog in Amsterdam met topman Peter Bakker van TNT. Het Nederlandse postbedrijf heeft in Malawi een plantage voor deze plant opgezet als compensatie voor CO2-uitstoot.

Andere planten

Andere veelbelovende planten voor vliegtuigbrandstof zijn de huttentut (ook wel camelina genoemd) en halofieten op zoute gronden. In de verre toekomst voorziet Boeing brandstof op basis van algen. Die bevatten eigenlijk de meeste olie. 'Maar algenteelt heeft nog zeker tien jaar technische verbeteringen nodig. De kosten zijn nu te hoog. En de algenolie bevat nog te veel water.'

In februari vorig jaar landde op Schiphol nog een Boeing 747 van Virgin Atlantic op een proefmengsel van kerosine, palmolie en kokosnootolie. Die brandstof van palmen en kokosnoten bleek echter niet zo efficiënt.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig