Dinsdag zal SAV zijn vragen voorleggen aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V).
Unizo en SAV wijzen intussen op de meerinkomsten voor de regering door de dure diesel. De organisaties vragen de regering deze meerinkomsten aan te wenden om de sector fiscaal te ondersteunen, zoals dat ook in Nederland en Duitsland gebeurt.
'Het regeerakkoord voorziet uitdrukkelijk in steunmaatregelen voor wie vroeger dan verplicht investeert in de meest milieuvriendelijke motorvoertuigen. Voert de regering dit engagement niet uit, dan verzwakt de concurrentiepositie van de Belgische transportsector verder tegenover het buitenland', waarschuwen Unizo en SAV.
SAV en Unizo willen ook dat de wetgeving inzake strafrechtelijke medeverantwoordelijkheid effectiever wordt toegepast. 'Op die manier kan de klant van de vervoerder mee aansprakelijk gesteld worden voor inbreuken indien de echte aansturing van de overtreding bij de klant en niet bij de vervoerder ligt', zeggen de organisaties. 'Dit is niet alleen een correct sluitstuk van wat de wetgever al jaren wil, maar het komt ook de verkeersveiligheid ten goede', luidt het.