Schouppe wil niet weten van verlaging brandstoftaks
Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) sluit uit dat de regering de taks op brandstof verlaagt. Volgens Schouppe zou een verlaging nefast zijn voor de begroting. 'Er is helemaal geen budgettaire ruimte voor zo'n maatregel en het is niet de bedoeling dat we zo de staat verarmen', aldus Schouppe.

Schouppe ziet wel andere mogelijkheden voor de transportsector en de boeren, meldt de VRT-nieuwsredactie. De regering wil onder meer op langetermijncontracten de brandstofprijzen laten indexeren. 'Wat de langlopende contracten betreft, moet er een modus vivendi worden gevonden, zeker langs de kant van de overheid voor de prestaties die voor de overheden worden gedaan', zegt Schouppe.

De transportsector had vanavond een gesprek met Schouppe. "We hebben een inventaris van hun eisen gekregen", verklaarde Schouppes woordvoerder achteraf. "We gaan nu kijken wat mogelijk is en wat niet mogelijk is - op korte en lange termijn - met de verschillende betrokken ministers", luidde het nog bij woordvoerder Jan Pauwels.

Op de vergadering waren de transportfederaties Febetra, UPTR en SAV aanwezig, evenals de FBAA, de federatie van de autocarsector. Aan politieke zijde waren 10 kabinetten vertegenwoordigd.

"Drie van de vier federaties hebben ons duidelijk gemaakt dat ze niet deelnemen aan de manifestaties", luidde het nog. Woensdag voeren de truckers van de UPTR - samen met de boeren en de taxichauffeurs - actie in het Brusselse centrum.

"Dit was een eerste vergadering waar we onze eisen konden uitleggen. De onderhandelingen zelf, die zijn nog niet begonnen", verklaarde de woordvoerster van Febetra achteraf. "De kabinetten ga nu samenkomen, zonder twijfel zullen wij donderdagnamiddag een eerste reactie hebben" in het kader van het geplande overleg met premier Yves Leterme (CD&V), luidde het.

Om de piekende brandstofprijzen te counteren eist de transportsector onder meer om de betaaltermijn van facturen tot 30 dagen terug te brengen. Ook een verlaging van de fiscale en sociale lasten op de wacht- en de laad- en lostijden zijn wenselijk. De prijs voor transport zou dan weer gekoppeld moeten worden aan de dieselprijs, de energietaks zou dan weer afgeschaft moeten worden.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig