De olieprijs heeft een nieuw historisch record bereikt, bijna 140 dollar per vat. Daar verdient ook de Belgische fiscus aan omdat hogere brandstofprijzen bijkomende belastinginkomsten opleveren. De Morgen berekende dat de Belgische automobilist per tankbeurt van 50 liter tot 9,5 euro meer afdraagt aan de fiscus dan vijf jaar geleden. De belastingdruk op een tank stookolie van 3.000 liter is met 360 euro toegenomen.
De fiscale meeropbrengsten zijn vooral het gevolg van de btw. Dat is een percentage (21 procent) bovenop de som van alle andere prijscomponenten, waaronder de productie- en distributiekosten en de accijnzen. Hoe hoger die som, hoe hoger de btw-opbrengst. Omdat de prijzen van olieproducten fors stijgen, surfen de btw-opbrengsten mee omhoog.

De belastingdruk op diesel aan de pomp is sinds de periode 2002-2003 gestegen met 15 eurocent per liter. De belastingen op een liter benzine zijn zelfs gestegen met 19 eurocent per liter.

Een omrekening naar een doorsneetankbeurt maakt de gevolgen duidelijk. Een tankbeurt van 50 liter diesel kost, volgens de vandaag geldende maximumprijzen, tot 72 euro aan de pomp. Daarvan vloeit 28,5 euro naar de staat, via accijnzen en btw. Dat is 7,5 euro meer dan in de periode 2002-2003, toen de fiscale druk 'slechts' 21 euro bedroeg.

Wie 50 liter benzine 95 tankt, betaalt daar ruim 80 euro voor. Daarvan vloeit 44 euro, dus meer dan de helft, naar de staat. Dat is 9,5 euro meer dan in de periode 2002-2003, toen de fiscus 34 euro inde per tankbeurt.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig