Telegraaf neemt belang in GeenStijl
AMSTERDAM - Uitgeversmaatschappij De Telegraaf heeft een belang van 40 procent genomen in GS Media, uitbater van de weblog GeenStijl. Dat heeft een woordvoerster van de uitgever vrijdag gezegd. De oprichters van GeenStijl, Dominique Weesie en Ambroos Wiegers, hebben de rest van GS Media in handen.
De populaire weblog is drie jaar geleden binnen het uitgeversconcern ontstaan. Dominique Weesie en Ambroos Wiegers, toen werkzaam bij de uitgever, begonnen GeenStijl in hun vrije tijd als hobbyproject. Inmiddels is GeenStijl uitgegroeid tot een bedrijf met zes betaalde werknemers.

De site is met 1 miljoen unieke bezoekers een van de best bezochte weblogs in de Benelux. GeenStijl profileert zichzelf als een website waar ,,nieuwsfeiten, schandelijke onthullingen en journalistiek onderzoek elkaar afwisselen met luchtige onderwerpen en prettig gestoorde onzin.'' GeenStijl heeft vooral naam gemaakt als zogenaamde ,,shocklog''. Het kreeg in hel Nederland naamsbekendheid door het publiceren van het telefoonnummer van een een kopstuk van de nederlandse anti-tabakslobby.

De Telegraaf denkt dat GeenStijl nog groter zal worden en wil de verdere groei financieren. GS Media kan zichzelf al bedruipen met de verkoop van banners. De redactie van GeenStijl blijft onafhankelijk en zal geen strobreed in de weg gelegd worden, aldus de woordvoerster.

De Uitgever heef zich ingekocht in GS Media ,,om de ontwikkeling van deze nieuwe vorm van journalistiek op de voet te kunnen volgen''. Mogelijk wordt het belang op termijn uitgebreid. Een ovenamesom is niet bekend gemaakt. In een bericht op de website spreekt GeenStijl zelf van een overnamesom van ongeveer 593,7 miljoen euro, ,,maar het kan ook meer zijn''. In de Nederlandse media wordt een bedrag van 2,6 miljoen euro genoemd.