MySpace werkt aan website voor Benelux
MySpace.com is de snelst groeiende website ter wereld. Foto: © Stefanie Deleu
BRUSSEL - De community-site MySpace opent in heel Europa lokale websites. Ook de Benelux staat op de lijst.
MySpace wordt vaak genoemd als een van de voorbeelden van het succes van ,,web 2.0''-toepassingen: websites waarbij de gebruikers, en niet de aanbieders, de inhoud bepalen. MySpace is een soort virtuele etalage waar gebruikers zichzelf en hun creaties aan de wereld kunnen voorstellen, en waar ze op basis van gedeelde interesses vrienden maken of nieuwe muziek ontdekken.

Maar de website MySpace.com is in de praktijk wel grotendeels een Amerikaans fenomeen, wat het medium minder aantrekkelijk maakt voor Europese gebruikers. Daarom is News Corp, het mediabedrijf dat MySpace in 2005 heeft gekocht voor 580 miljoen dollar, aan een lokaal offensief bezig in Europa. Vorige week nog werd de Franse variant van de website officieel geopend. Ook in Duitsland, Groot-Brittannië, Ierland, Italië en Spanje heeft het bedrijf al lokale sites opgericht (de meeste nog in testversie).

Buiten Europa is dat ook al het geval in Australië en Japan. De sites gebruiken allemaal dezelfde domeinnaam, maar met een lokaal voorvoegsel. Het webadres it.myspace.com verwijst bijvoorbeeld naar de Italiaanse site.

Aparte sites voor België of Nederland zijn er nog niet, maar dat is wellicht een kwestie van tijd. Uit een jobadvertentie die werd opgemerkt door de Nederlandse weblog Dutchcowboys blijkt immers dat MySpace voor een kantoor in Amsterdam op zoek is naar een ,,designer'' die de website zal moeten vormgeven.

MySpace moet in Europa wel vaak opboksen tegen sterke lokale concurrenten. In Frankrijk is dat bijvoorbeeld de website Skyblog. In ons land baat het bedrijf Incrowd de Vlaamse site Redbox.be en het Franstalige Coolbox.be uit, samen goed voor zowat anderhalf miljoen bezoekers per maand. Telenet lanceerde recent de community-site Digs.be.