BRUSSEL - Visa, het bedrijf dat bekend is van zijn kredietkaarten, hoopt in 2007 in België een 'contactloze' kaart op de markt te brengen. Deze kaart, waarvan een pilootproject loopt in de Londense metro, hoeft enkel voor een lezer gehouden te worden om de betaling binnen minder dan een halve seconde te verrichten.
Ze is uiterst geschikt voor snelle toepassingen met kleine bedragen, zoals in het openbaar vervoer of de bioscoop. Op het vlak van beveiliging kan de klant zelf een maximumbedrag vastleggen. Boven dat bedrag moet de pincode gebruikt worden.

Ook de prepaid-kaart, die in heel wat Europese landen al een succes is, zou in 2007 eindelijk op de Belgische markt gelanceerd worden. Het gaat om een naamloze kaart met een voorafbetaald bedrag op, bijvoorbeeld ter vervanging van de maaltijdcheques, eindejaarsbonus of zakgeld.

Voor beide lanceringen is Visa wel afhankelijk van een beslissing van de Belgische banken. Zij moeten immers investeren in de kaarten terwijl Visa de beschikbare technologie kan aanbieden. Toch heeft het bedrijf ,,goede hoop'' dat er dit jaar een doorbraak zal komen, aldus Tom Asselberghs, country manager voor Visa België.

Voor wat de prepaidkaart betreft, moeten de banken voldoende kaarten uitgeven voor zo een initiatief break-even kan draaien. Belgische banken hebben het nadeel slechts een kleine afzetmarkt te hebben. Maar volgens Van Asselberghs rijpen de geesten stilaan en zien banken ook de voordelen van zo'n kaart, bijvoorbeeld op het vlak van klantenbinding.

2006 was een succesjaar voor Visa België en het moederbedrijf Visa Europe. Steeds meer mensen hebben een kredietkaart en ze maken er ook steeds meer gebruik van. Het aantal Visakaarten in Europa steeg met 8,8 procent tot 321 miljoen stuks. In totaal werd hiermee voor 1,2 triljoen euro uitgegeven, een toename met 11,9 procent.

,,Van elke 9 euro die in Europa wordt uitgegeven, gebeurt 1 euro met een Visakaart((, illustreert Peter Ayliffe, topman van de moedermaatschappij.

Vooral in Centraal-en Oost-Europa was er een sterke groei. België is een meer mature markt. Hier stegen de uitgaven tot 6,5 miljard euro, met vooral een forse toename van het gemiddeld bedrag per kaart (van 2.500 euro in 2005 tot 2.900 euro vorig jaar).

,,Dit komt waarschijnlijk doordat de kaart op steeds meer plaatsen wordt aanvaard, nu ook bij de NMBS en in tankstations'', aldus Van Asselberghs.

2006 was ook het jaar waarop VPay, het debetbetaalsysteem van Visa, volledig gebruiksklaar was. Visa verwacht dat heel wat landen deze technologie nu gaan gebruiken om zich in orde te stellen met de vrijmaking van het Europese betaalverkeer (Single European Payment Area of SEPA). SEPA treedt op 1 januari 2008 in voege. In Duitsland hebben de banken al hun voorkeur uitgesproken voor VPay.

In België hebben de banken vorig jaar gekozen om in eerste instantie, ter vervanging van Bancontact, over te schakelen op het systeem van de concurrentie: Maestro. Maar Visa hoopt nog steeds dat ook zijn systeem een kans kan maken op de Belgische markt. ,,Er moet sprake zijn van concurrentie en ons systeem is het goedkoopst'', aldus Van Asselberghs. Visa onderhandelt nog steeds met de Belgische banken. Van Asselberghs ziet potentieel in de segmentering van de markt. ,,Banken zouden hun klantenbestand kunnen opsplitsen en aan sommigen Maestro en anderen VPay kunnen aanbieden. VPay beschikt over chiptechnologie en is dus uiterst geschikt voor jongeren, wegens fraudebestendig.''