PARIJS - De Franse justitie heeft maandag het reddingsplan goedgekeurd voor het met hoge schulden kampende Eurotunnel, de Frans-Britse uitbater van de tunnel onder het Kanaal. Daarmee staat niets meer in de weg voor een sanering van het bedrijf dat 2.300 medewerkers heeft.
Het akkoord is een noodzakelijke stap om de maatschappij te redden van het faillissement. De uitbater van de Kanaaltunnel torst momenteel nog een schuldenlast van 9 miljard euro.

De basis van het plan is de omzetting van de meeste schulden in kapitaal. Maar bij die omzetting komen sommige groepen schuldeisers er beter vanaf dan andere. De huidige aandeelhouders komen er helemaal bekaaid vanaf.

Volgend jaar zal een nieuwe vennootschap, Groupe Eurotunnel, alle aandelen van het huidige Eurotunnel overnemen. Die groep zou een nieuw krediet op lange termijn aangaan voor een bedrag van 4,16 miljard euro. Zowel Citigroup als Goldman Sachs in samenwerking met Deutsche Bank, zouden zich al kandidaat gesteld hebben om dat bedrag aan de nieuwe vennootschap te lenen.

De allergrootste en oudste schuldeisers krijgen hun schulden gewoon helemaal terugbetaald. De andere schuldeisers en obligatiehouders krijgen een stuk van het geleende geld terugbetaald en krijgen een stuk converteerbare obligaties. Dat zijn obligaties die na verloop van tijd in aandelen omgezet kunnen worden. In totaal zou voor 1,87 miljard euro aan converteerbare obligaties uitgegeven worden.

Vooral de aandeelhouders komen er slecht vanaf. Eurotunnel is voor de Franse beleggers wat het Lernout & Hauspie-debacle was voor de Belgische kleine belegger. De Britse en Franse regeringen bereikten in 1986 een akkoord over de bouw van de tunnel, maar de toenmalige Britse premier Margaret Thatcher wou niet dat overheidsgeld naar het project zou gaan. Daarom werden ook kleine beleggers warm gemaakt. Zo kwam meer dan veertig procent in handen van particulieren.