Specialisten van de scheepswerven waar de Russische kernonderzeeër Nerpa gebouwd is, trekken de officiële versie van het ongeluk in twijfel. Die stelt namelijk dat een bemanningslid het brandblussysteem in werking zou hebben gezet. Daarbij kwamen zaterdag twintig mensen om het leven.
'Specialisten van de scheepswerven van de Amoer gaan uit van het principe dat één enkele man het brandbestrijdingssysteem aan boord van de onderzeeër niet kon laten werken', aldus Marina Radajeva bij het Russische persagentschap Interfax. Radajeva is een woordvoerster van de scheepswerven in het Russische Verre Oosten.

Een groep deskundigen is vertrokken naar Bolsjoj Kamen, in het uiterste oosten van Rusland, om de Nerpa te onderzoeken en te proberen de oorzaken van het ongeluk te vinden. De eerste resultaten worden maandag verwacht, aldus Radajeva.

De onderzeeër, die net klaar was, voerde testen uit in de Japanse Zee. Het gaat om het zwaarste ongeval van dat type sinds de ramp met de Koersk, waarbij in 2000 118 mensen om het leven kwamen.