PARIJS _ Een half jaar voor de start van de Tour de France overwegen verschillende hoofdsponsors zich terug te trekken uit het evenement. Enkele anderen denken er aan hun financiële bijdrage flink in te krimpen. Zij zijn de aanhoudende dopingschandalen in de wielersport beu.
Het gaat om drie grote en trouwe sponsors van de Tour de France: Crédit Lyonnais, Fiat en Coca Cola. De Franse bank, al twintig jaar aan de wielerwedstrijd verbonden en ondermeer sponsor van de gele trui, heeft een contract tot 2003 met de Tour-organisatie en denkt er hard over, na dat jaar het sponsorschap in zijn huidige vorm niet meer verder te zetten. 'Als het rendement dit jaar net zo terugloopt als de afgelopen twee edities, is het zeer twijfelachtig of we nog wel doorgaan', verklaarde een woordvoerder van de bank.

Ook autofabrikant Fiat herbekijkt zijn positie als sponsor nu de wielersport en de Tour regelmatig door dopingschandalen worden getroffen. 'Alles wat op dit moment over doping en het gebrek aan oplossingen wordt gezegd en geschreven, begint ons te ontmoedigen. We bekijken het nog een jaar aan en gaan ons dan beraden', liet Fiat-perschef Tanguy al een waarschuwing horen in de Journal du Dimanche.

Coca Cola heeft al aangekondigd de bijdrage van 200 miljoen frank tot 40 miljoen frank te willen verminderen. De drie bedrijven vormen samen voor 63 procent van het Tour-budget.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig