Werken Antwerpse ring vroeger klaar
ANTWERPEN - De werken aan de Antwerpse ring zijn normaal op 3 september afgelopen. Dat is een tiental dagen eerder dan gepland. Het einde van de werken aan de Kennedytunnel is voorzien voor 28 juli. Dat heeft Vlaams minister van Openbare Werken, Kris Peeters (CD&V), aangekondigd op een persconferentie.
Momenteel is de tweede fase van de werken aan de Antwerpse ring aan de gang. Sinds vandaag beschikt de ring over een nieuw wegdek van gewapend beton over de gehele lengte, op de doorsteken na. Tegen 10 augustus zouden ook een aantal aansluitingscomplexen moeten zijn afgewerkt. Tegen 15 augustus is het viaduct van Merksem klaar en moeten alle op- en afritten heraangelegd zijn.

De volledige afwerking van de ring (met pechstroken, vangrails en riolering) zal volgens de planning tegen 3 september klaar zijn. Dat is een tiental dagen eerder dan eerst gepland. Om alles op tijd klaar te krijgen, zullen de ring-arbeiders tijdens het bouwverlof doorwerken met een volledige bezetting, aldus Peeters.

Toch nog verkeershinder

Maar er is verkeershinder mogelijk tot in het najaar, zo waarschuwde de minister woensdag. Ook na 3 september zijn er immers nog werken aan de aansluitingscomplexen, de op- en afritten en op de Singel. En na de werken in de Kennedytunnel gaat begin augustus de aansluiting van de ring richting Gent met de E19-Zuid volledig dicht. Het verkeer zal tijdens de hele maand augustus een lokale omleiding moeten volgen.

Momenteel zijn de werken aan de Antwerpse Kennedytunnel nog aan de gang. De tunnel richting Gent is sinds begin juli voor alle verkeer afgesloten en alle verkeer moet via twee versmalde rijstroken door één koker. De werken zouden de hele maand juli duren, maar Peeters kondigde aan dat ze in normale omstandigheden al op 28 juli afgerond zullen zijn. Dat is op een donderdag, waardoor de tunnel weer volledig toegankelijk is tijdens het zeer drukke verkeersweekeinde van 30 en 31 juli.

Tijdens de werken aan de Kennedytunnel geldt er een verbod voor voertuigen breder dan 2 meter. Brede voertuigen die het verbod negeren, worden op weg naar de tunnel geconfrontreerd met zogenaamde fuiken, wegversmallingen die intussen zijn verstevigd met metaal. De extra maatregelen bewijzen volgens Peeters hun nut. In tegenstelling tot vorig jaar (toen er in de andere tunnelkoker werd gewerkt) zijn er bijna geen verkeersproblemen aan de ingang van de tunnel.

Fuiken doen hun werk

De naleving van het 2-meterverbod aan de tunnel wordt sterk gecontroleerd. Toch zijn er nog chauffeurs die ondanks de signalisatie de regels aan hun laars lappen. Sinds de start van de werken zijn er inmiddels al 35 rijbewijzen ingetrokken, waarvan 11 van Belgische chauffeurs, zo bleek vandaag. De federale politie schreef al meer dan 400 boetes uit.

Zoals bekend profiteert de Liefkenshoektoltunnel, waar verlaagde toltarieven voor abonnees gelden, van de werken aan de Antwerpse ring. In april, mei en juni van dit jaar - de eerste drie maanden dat er werd gewerkt aan de ring - reden er 2,216 miljoen voertuigen door de tunnel of 648.171 (41 procent) meer dan in dezelfde periode van vorig jaar, toen er geen werken waren.

De tijdelijke noodbruggen die op de Singel staan tijdens de duur van de werken, zullen na de werken verdwijnen.

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in