Landuyt heeft een alternatief klaar. Hij verwijst naar de regeling in Nederland, waar vrachtwagens tijdens bepaalde uren, met name tijdens de spitsuren, niet mogen inhalen. ,,Ik heb daarover een nota overgemaakt aan de gewestministers. Zo'n inhaalverbod op basis van een uurregeling is makkelijk aan te geven via verkeersborden en is ook veel makkelijker te controleren dan het inhaalverbod bij regenweer'', zo klonk de argumentatie van Landuyt.
Paul Wauters, voorzitter van de transportfederatie Febetra, reageert voorzichtig positief op het voorstel van Landuyt.
Luc De Seranno, woordvoerder van Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters zegt dat het inhaalverbod voor vrachtwagens op spitsuren op verscheidene Vlaamse gewestwegen al van toepassing is. Het verbod werd op Vlaams niveau al goedgekeurd en is in Vlaanderen van toepassing op gewestwegen die aan een aantal voorwaarden voldoen. Ze moeten bijvoorbeeld twee rijstroken per rijrichting hebben en een bepaalde hoeveelheid vrachtverkeer verwerken, zei de woordvoerder aan Belga.