Koopjes goed op weg om succes te worden
Foto: rr
BRUSSEL- De zomerkoopjes lijken op een succes uit te draaien. Na tien soldendagen kregen de handelaars in kleding, schoenen en sportartikelen tien procent meer bezoekers over de vloer dan in dezelfde periode vorig jaar. Die bezoekers zorgden voor vijf procent meer omzet.
Dat blijkt uit de balans die Fedis, de Belgische federatie van distributieondernemingen, na de tien eerste koopjesdagen heeft gemaakt.

Volgens Fedis maken alle kledingbedrijven, zowel die in de stadscentra als die in de periferie, dezelfde positieve balans. Ze verwachten ook dat de zomersolden zullen blijven doorgaan op hetzelfde elan.

Volgens een bevraging van Fedis bij haar leden, koopt elke klant gemiddeld meer producten dan vorig jaar. De typische zomerproducten blijven erg in trek, wat er op wijst dat ,,veel mensen naar de solden trekken voor ze op vakantie gaan''. Ook de nieuwe collectie, die in veel winkels al aanwezig is, scoort opvallend goed, zegt Fedis. Vooral de kinderkleding zou vlot de deur uitgaan.

De wateroverlast in bepaalde regio’s heeft, aldus nog Fedis, geen grote invloed gehad op de zomersolden, die op 1 juli van start gingen. ,,In enkele steden, zoals Roeselare en Brugge, hadden sommige winkels te kampen met overstromingen, maar eenmaal die verholpen waren kwam de verkoop weer snel op gang'', luidt het.

Eind juli maakt Fedis bij haar leden de eindbalans op van de zomerkoopjes.