Ombudsdient Zaventem ontkent berichten klagende geluidscomputers
BRUSSEL - De ombudsdienst van de luchthaven van Zaventem weerlegt het bericht dat er klachten zouden kunnen verstuurd worden vanaf computers die in verbinding staan met geluidsmeters en die automatisch een klacht doorsturen wanneer overvliegende toestellen te veel lawaai maken.
In de eerste zes maanden van dit jaar zijn bij de ombudsdienst van de luchthaven in Zaventem al 60.000 klachten over vliegtuiglawaai binnengelopen. Dat is bijna de helft meer dan in het hele jaar 2004. Toen kwamen er 41.000 klachten binnen. Volgens sommigen zouden een deel van de klachten afkomstig zijn van automatisch gegenereerde e-mails.

Maar de ombudsdienst ontkent dat en benadrukt dat altijd 'een mens achter de computer zit' en dat altijd een 'menselijke interventie' nodig is om een klacht te sturen.

Het was de krant De Morgen die vandaag berichtte dat de ombudsdienst van de luchthaven dit jaar al 60.000 klachten heeft ontvangen en dat de sterke toename van het aantal klachten ook iets te maken zou hebben met ,,e-mails die vanaf computers met een geluidsmeter automatisch worden gelanceerd zodra overvliegende toestellen veel lawaai maken''.

,,Maar er bestaat geen automatische verbinding tussen de geluidsmeter en de computer'', luidt het nu. ,,Wanneer wij spreken van automatische klachten gaat het om klachten die zich reeds op websites van bewonersgroepen bevinden en die worden doorgestuurd. Er is altijd een menselijke interventie nodig om een klacht te sturen'', zegt de Franstalige ombudsman Philippe Touwaide.