Internet verslavender dan kop koffie
Foto: wvv
Meer dan de helft van de Amerikaanse werknemers geeft liever zijn kop koffie op het werk op dan de toegang tot internet. Dat blijkt uit het Web@Work-onderzoek dat het Amerikaanse onderzoeksbureau Websense voor de zesde keer heeft gehouden. Nog interessant: muziek luisteren, video kijken en instant messaging zijn de populairste toepassingen bij werknemers die tijdens of op het werk gebruik maken van het wereldwijde computernetwerk.
Uit de ondervraging blijkt dat werknemers gemiddeld 12,6 uur per week surfen. Daarvan is 3,4 uur niet aan het werk gerelateerd. Die tijd stemt niet overeen met het idee van de IT-afdelingen. Zij vermoeden dat hun medewerkers bijna zes uur (5,9) besteden aan het bezoeken van websites die niet met het werk te maken hebben.

Van de werknemers zegt bovendien 48 procent dat men internet alleen voor werkgerelateerde taken gebruikt. Nog eens 40 procent vindt dat internet vooral bedoeld is voor werkgerelateerde taken, maar dat sommige persoonlijke taken, zoals bijvoorbeeld internetbankieren, toch gewoon moeten kunnen.

Als werknemers surfen op het werk of tijdens de uren gebruiken voor persoonlijk gebruik, dan gaan ze met name naar sites voor nieuws (81%), privé e-mail (61%), internetbankieren (58%), reizen (56%) en online shoppen (52%).

De populairste programma's en toepassingen die op het werk gebruikt worden zijn online streaming media (muziek luisteren of video's kijken) (18%) en gebruik van Instant Messaging (16%). Het spelen van spellen is gedaald van 14 procent in 2004 tot 6 procent in 2005.

Het Web@Work-onderzoek is een jaarlijks onderzoek naar het gebruik van applicaties en het internet op de werkplek onder 354 IT-beslissers en 500 werknemers in de VS.