BRUSSEL - Jos Digneffe van ACOD-Spoor is het niet eens met Leo Pardon die er in een kranteninterview voor pleit om de trein op regionale lijnen te vervangen door bussen. Digneffe pleit voor een uitbreiding van het aanbod en is ervan overtuigd dat de reizigers zullen volgen.
In een kranteninterview stelt Pardon, directeur-generaal reizigers bij de NMBS, maandag dat op regionale lijnen beter bussen dan treinen kunnen rijden. Bussen zijn voor die verbindingen niet alleen veel goedkoper, maar bovendien ook flexibeler, zegt Pardon.

ACOD-vakbondsman Digneffe is het niet eens met Pardon. ,,Eerst en vooral hebben we bijna geen regionale lijnen meer. Bovendien zijn bussen niet flexibeler dan treinen. Wij hebben materieel (Sprinters en tweeledige dieseltreinen) dat zich daar perfect toe leent. Bussen rijden zich trouwens vast in de files'', aldus Digneffe. Volgens Digneffe moet het treinvervoer op die lijnen ook niet rendabel zijn. ,,Voor mij moet openbaar vervoer niet in de eerste plaats rendabel zijn, maar moet het de mogelijkheid bieden om iedereen mobiel te maken''.

Minder treinen op regionale lijnen is volgens Digneffe geen oplossing. Hij pleit integendeel voor meer en frequentere treinen. Een uitbreiding van het aanbod zal reizigers sneller aanzetten om over te stappen op de trein, meent hij. Digneffe betwist ook dat de NMBS de reizigersgroei na 2012 moeilijk zal kunnen doortrekken, onder meer omwille van demografische redenen. ,,Wie zegt dat er niet voor elke reiziger die de trein niet meer neemt, geen nieuwe reiziger kan komen als het aanbod maar goed is'', aldus Digneffe.

De vakbondsman is het wel eens met de bedenking van Pardon over het gebrek aan hiërarchie bij de drie ceo's bij de spoorwegen. ,,Daar heeft hij 200 pct gelijk. Er zou iemand moeten zijn die kan spreken namens de drie maatschappijen'', besluit Digneffe.