BRUSSEL - ,,Leo Pardon is duidelijk een koele minnaar van de stoptrein'', zo reageert Kees Smilde van de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) op het interview met NMBS-topman Leo Pardon.
,,Pardon zit in een spanningsveld met aan de ene kant het uitvoeren van een overheidsopdracht en aan de andere kant het commercieel ageren. Blijkbaar heeft Pardon een voorkeur voor dat laatste. Wat hij voorstelt, is nog maar een stap verwijderd van een aanbestedingsmodel waarbij de overheid de opdracht voor bepaalde diensten uitschrijft en de beste kandidaat het haalt'', aldus Smilde.

Volgens Smilde vormt de trein de ruggengraat van het openbaar vervoer en heeft de trein op lokale trajecten ook het voordeel dat hij sneller is dan een bus die zich toch vastrijdt in het verkeer. Daarbij kan het best aangepast licht materieel worden ingezet. ,,Het materiaal dat de NMBS nu nog gebruikt, bijvoorbeeld voor het GEN (Gewestelijk Expressnet), is te zwaar en verouderd'', aldus Smilde.