Een alternatief tracé voor de IJzeren Rijn-goederenspoorlijn tussen Antwerpen en Duitsland is mogelijk te vroeg afgeschreven. Dat heeft de Nederlandse minister van Verkeer Camiel Eurlings woensdag bekendgemaakt in de Tweede Kamer.
De Duitse autoriteiten zijn alsnog positief over een tracé langs de snelweg A52, dat ze in november nog afschoten. Toen was Nederland bereid om 100 miljoen extra op tafel te leggen voor dat alternatieve tracé, maar Duitsland en België vonden dit onvoldoende.

Eurlings sloot daarop een akkoord met België en Duitsland om de IJzeren Rijn aan te leggen via het historische tracé langs Roermond en via een tunnel onder het natuurgebied De Meinweg.

De Duitsers zijn nu bereid geld op tafel te leggen als ook België daartoe bereid is. Eurlings heeft daarover in Brussel overlegd met de Belgische staatssecretaris Etienne Schouppe (Mobiliteit). Die zou de boodschap overbrengen aan minister van Overheidsbedrijven Steven Vanackere.

Volgens Eurlangs hebben zijn Duitse collega, Wolfgang Tiefensee, en de deelstaatminister van Noord-Rijnland-Westfalen, intussen interesse voor de A52-variant, omdat die leidt tot meer goederenvervoer en minder overlast geeft.

In de Nederlandse Tweede Kamer was er woensdag felle kritiek op het akkoord van november. "Een waardeloos besluit", zei Lia Roefs (PvdA). Jos Hessels (CDA) zei dat de Belgen dan maar moeten betalen als zij de IJzeren Rijn willen reactiveren. Eurlings moest maar weer gaan onderhandelen over het A52-alternatief. Die zei dat nieuwe onderhandelingen volgende maand zouden kunnen beginnen.

"Geen meerkosten voor België"

Etienne Schouppe, de staatssecretaris voor Mobiliteit, behoudt zijn standpunt in het dossier van de IJzeren Rijn. "De IJzeren Rijn moet binnen de vooropgestelde tijdstippen gerealiseerd zijn en er mogen geen meerkosten voor België veroorzaakt worden".