BRUSSEL - Brussels minister-president Charles Picqué en Brussels Leefmilieuminister Evelyne Huytebroeck hebben een voorstel klaar om het spreidingsplan voor de vluchten op Zaventem meteen te wijzigen. Voor de nachtvluchten wordt in het voorstel in grote lijnen teruggekeerd naar de toestand van voor 1999.

Daarnaast voorziet het een verlenging van de nachtperiode tot 7 uur (nu is dat 6 uur), de wijziging van bepaalde 'probleemroutes' en een aanpassing van de windnormen voor pistes 25 links en rechts. Volgens Picqué is het tijd om ‘de kaarten op tafel te leggen’. Hij stelt dat het Brusselse voorstel een mogelijkheid biedt om deze week nog tot een totaalakkoord te komen en om zo dwangsommen van het hof van beroep te vermijden. Die kunnen vanaf 15 oktober opgelegd worden.

Het Brusselse voorstel zou de hinder voor de Brusselaars moeten verminderen, zonder bijkomende overlast voor andere omwonenden te creëren, aldus Picqué. Van de 79 vluchtroutes die momenteel gebruikt worden op Zaventem, vormen er naar verluidt vijf een probleem voor de Brusselse geluidsnormen.

Om dat probleem op te lossen pleit Brussel onder meer voor een betere definiëring van de route over de Ring, een terugkeer naar de oude paleisroute en een vervanging van de route Chabert (met circa 320.000 gehinderden) door de Kanaalroute (met ongeveer 80.000 gehinderden). Een vervanging van de route over de Ring door de Kanaalroute boven Brussel, zoals federaal Mobiliteitsminister Renaat Landuyt zou voorstellen, zien de Brusselaars niet zitten.