Er is een probleem opgedoken met het voortstuwingssysteem van de zondag succesvol met een Ariane-5 gelanceerde Europese cargo Jules Verne, zo heeft het Europese Ruimtevaartbureau ESA laten weten.
Na de lancering stelden de boordcomputers een licht drukverschil vast tussen de hydrazinebrandstof en de stikstoftetroxide oxidizer van de Jules Verne. Dit leidde ertoe dat automatisch op de tweede keten van het propulsiesysteem werd overgeschakeld, zoals het ook hoort, aldus ESA.

Op gezaghebbende Amerikaanse websites luidde het dat het probleem grondig wordt onderzocht en dat een voor vandaag/voorziene ontbranding om dichter naar het Internationaal Ruimtestation ISS te vliegen is uitgesteld.

De ATV’s, zoals de cargo’s in het jargon heten en waarvan de Jules Verne de eerste is, beschikken over vier - door aparte elektronische boxen geregelde - propulsieketens, goed voor vier hoofdmotoren en 26 standbepalingsmotoren. In theorie volstaan drie van de vier.

Er is tijd genoeg om het probleem te onderzoek en te verhelpen, want de Jules Verne koppelt in principe pas op 3 april aan de Russische Zvezda-module van het ISS, en pas na de terugkeer van de shuttle Endeavour. De lancering hiervan is voor morgen/dinsdag voorzien, met een geplande vluchtduur van zestien dagen.