Belgacom TV doet kabel pijn
De opmars van Belgacom TV, het tv-distributieplatform van Belgacom, begint de concurrerende kabeltelevisiebedrijven pijn te doen. Onder invloed van Belgacom TV ging het aantal abonnees van de kabelbedrijven er vorig jaar voor het eerst op achteruit, leren cijfers van de beroepsvereniging Cable Belgium.
Het totaalcijfer zakte opnieuw onder de 4 miljoen, schrijft De Tijd.

Belgacom telde eind 2007 305.000 klanten voor Belgacom TV. Er kwamen er vorig jaar bijna 166.000 bij. Al drie kwartalen op rij stijgt het aantal sterk. Die bewegingen vertalen zich in een afkalving van het aantal kabelabonnees. Op 30 september 2007, het moment waarop Cable Belgium steevast meet, telden de Belgische kabelaars samen 3,98 miljoen aansluitingen. Dat zijn er ruim 46.000 of 1,2 procent minder dan een jaar eerder. In 2005 gingen de leden van Cable Belgium voor het eerst boven de 4 miljoen.

Het is de eerste keer in op zijn minst 16 jaar - en waarschijnlijk ook voor het eerst sinds de kabel in België bijna een halve eeuw geleden van start ging - dat er een daling is. Die wordt veroorzaakt door Belgacom TV.