Het voorstel van PS-voorzitter Di Rupo om tweetalige scholen op te starten, ,,overtuigt ons niet", zo reageert Vlaams parlementslid Kathleen Helsen van CD&V.
,,Uiteraard is meertaligheid in een globale wereld uitermate belangrijk, maar meertaligheid vertrekt volgens ons bij een goede kennis van de Nederlandse taal", stelt ze in een mededeling. Experimenten met het uitwisselen van Vlaamse en Franstalige leerkrachten en leerlingen ,,kunnen voor ons wel".

Verscheidene studies tonen aan dat leerlingen vooral door een gebrekkige kennis van de onderwijstaal, Nederlands in Nederlandstalige scholen en Frans in de Franstalige scholen, achterop raken op school en zonder diploma de school verlaten, aldus Helsen. Leerlingen die slechts een matige kennis van het Nederlands hebben omdat ze thuis een andere taal spreken, riskeren in een tweetalige school helemaal geen Nederlands te leren.

,,Zou het niet beter zijn Nederlands in de Franstalige scholen veralgemeend aan te bieden als tweede taal?", vraagt de christendemocratische politica zich af. ,,Het is een misvatting dat bij het verwerven van meerdere talen abstractie gemaakt dient te worden van een solide basis. We vrezen dat het voorstel van Elio Di Rupo niet de beste oplossing is voor veel leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs."