Eén op de twee Belgische gezinnen heeft een huisdier
Eén op de twee Belgische gezinnen heeft een huisdier. In bijna de helft van de gevallen is dat een hond of een kat. Dat blijkt uit een enquête van het OIVO, het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties.
Consumenten worden alsmaar kritischer als het om producten voor hun dieren gaat. Zo blijkt uit het onderzoek dat men geen genoegen meer neemt met moeilijk te openen dozen met voeding met een ondraaglijke geur, maar praktische producten wil.

Daarom heeft de industrie nieuwe verpakkingen ontwikkeld zoals aluminiumzakjes en worden de producten ingedeeld volgens de leeftijd van het dier en de fysieke activiteit.

De producten voor honden en katten vertegenwoordigen 72 pct van de totale marktomzet. Er worden bovendien producten en diensten gelanceerd die rechtstreeks van mensenzorg werden afgeleid zoals modeartikelen, accessoires en hygiëneproducten.

Voorts blijkt dat mensen meer en meer afstappen van de klassieke hond, kat, hamster... en op zoek gaan naar meer originele gezelschapsdieren. Zo zijn onder meer de fret, de leguaan en de vogelspin erg in trek.